Veelgestelde vragen

Staan de antwoorden op jouw vragen niet op deze pagina? Neem dan contact op met Chiel Kronenburg!

Foto vraagtekens

Je staat op het punt te solliciteren bij Sogeti. Voordat je de stoute schoenen aantrekt heb je nog wel enkele vragen die je graag beantwoord wil zien. In deze FAQ kun je op verschillende onderdelen zoeken. Natuurlijk is het altijd mogelijk om met een recruiter contact op te nemen en je vragen persoonlijk te stellen. 

Veelgestelde vragen

Over Sogeti

Waar is Sogeti gevestigd?

Sogeti is wereldwijd gevestigd in 14 landen. Het hoofdkantoor van Nederland bevindt zich in Vianen. Daarnaast werkt Sogeti met satellietkantoren in Groningen, Amsterdam, Capelle aan den IJssel, Amersfoort en Eindhoven. We werken volgens het principe van flexibele werkplekken. Dit betekent dat je met je toegangspas op elk kantoor terecht kan en je altijd wel een plek vindt om te kunnen werken. Ga voor de specifieke adressen naar onze contact-pagina.

Voor welke klanten werkt Sogeti?

Sogeti werkt binnen sectoren Public, Finance en Private. We hebben een branche- en marktgerichte benadering en onze klanten zitten met name binnen de top 500 van het Nederlandse bedrijfsleven. Enkele van de klanten waar Sogeti voor werkt zijn:

  • UWV 
  • ING bank
  • ABN Amro
  • Centraal Beheer
  • KLM 
  • NS
  • Prorail 
  • Dictu 
  • Rabo Bank 
  • Interpolis 
  • Aegon
  • Vodafone
  • KPN 

Wat je gaat doen

Met wie kom ik te werken?

Je bent ingedeeld bij een Business Line en je direct leidinggevende is een van de unit-managers behorende bij de Business Line. Omdat je bij verschillende klanten ingezet kunt worden, kan je team ook elke keer weer anders zijn. Om de binding met je eigen unit te behouden worden regelmatig formele en informele bijeenkomsten georganiseerd. Wil je weten wie onze collega's zijn ga dan naar onze collega overzichtspagina.

Hoe ziet mijn werkdag eruit?

Elke dag kan verschillend zijn. Als professional ben je ingezet bij een klant. Dit betekent dat je afhankelijk bent van de spelregels die gelden bij de betreffende klant. We gaan ervanuit dat je je daarbij aanpast aan de spelregels die gelden bij de klant. Op onze eigen kantoren werken we met flexibele werktijden, werkplekken en locaties. Ga voor een indruk van ervaringen van onze collega's naar deze blogs of kijk op de cases-pagina.

Secundaire voorwaarden

Organiseert Sogeti informele activiteiten zoals sportactiviteiten?

Wij vinden het belangrijk dat collega's elkaar ook op een andere manier leren kennen en daarom organiseren we naast de vele inhoudelijke bijeenkomsten ook regelmatig informele activiteiten. Een aantal activiteiten is op groepsniveau - zoals het sinterklaasfeest of een jaarfeest. Maar ook de businessline organiseert regelmatig gezellige teamactiviteiten.

Daarnaast kun je als medewerker zelf een activiteit organiseren. Hiervoor kun je een sponsorbijdrage aanvragen bij de personeelsvereniging. De organisatie ligt dan in jouw eigen handen.

Een overzicht van al onze activiteiten van de afgelopen jaren. 

  • Hackatons 
  • Game-night 
  • Karten
  • Testival
  • Kidbit festival
  • Bioscoopdag
  • Sinterklaasfeest 
  • Jaarlijkse Kick-Off
  • Dinertjes
  • (Kika-)run
  • Technische meet-ups
  • of een badmintontoernooi

Krijg ik een laptop van Sogeti?

Sogeti stelt aan alle medewerkers een laptop ter beschikking. Indien je liever op een MacBook werkt, dan is dit uiteraard geen bezwaar (BYOD), echter wordt dit niet gefinancierd en gefaciliteerd door Sogeti.

Krijg ik een leaseauto?

Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van je werk en inzetbaarheid. Sogeti faciliteert jou daarom in je woon-werkverkeer. Als je start als Young Professional dan ontvang je na je proeftijd een standaardauto. Daarbij heb je de keuze uit twee standaardauto's. Je kunt er ook voor kiezen om je eigen vervoersmiddel te regelen. Ervaren professionals kunnen na hun proeftijd zelf bepalen welke leaseauto ze willen of ook kiezen voor privérijden. Daarnaast krijgt elke medewerker een NS-business card.

Wat zijn nog andere voordelen?

Naast je beloningsbudget kennen we bij Sogeti een prestatiebeloning. Deze is gekoppeld aan je inzet en productiviteit. Verder ontvang je maandelijks een persoonlijk budget van 35 euro. Dit budget kun je besteden zoals jij wenst. Sogeti heeft daarnaast een pensioenregeling, 26-vakantiedagen en de mogelijkheid jaarlijks 100 verlofuren extra te kopen. En verder vinden we jouw ontwikkeling heel erg belangrijk. Bij Sogeti krijg je de ruimte en mogelijkheden je binnen je vakgebied maximaal te blijven ontwikkelen.

Selectiecriteria

Zit er een capaciteitentest aan de selectie verbonden?

Bij Sogeti vragen we alle kandidaten een capaciteitentest te maken en een persoonlijkheidsprofiel in te vullen. Beiden zijn een belangrijk onderdeel van de sollicitatieprocedure. De test en het profiel kun je thuis achter je eigen computer invullen. Dit betekent dat je hem kunt maken op elk voor jouw gewenst moment. Uiteraard verwachten we wel dat je hem voor je gesprek met Sogeti hebt gemaakt. Wil je eerst weten of Sogeti bij je past dan kun je als ervaren IT-er uiteraard ook een informatief gesprek aanvragen.

Hoe ziet het recruitmentproces eruit?

Als je solliciteert bij Sogeti dan ontvang je binnen gemiddeld drie dagen een reactie van ons. Als we voldoende aanknopingspunten zien om de procedure in gang te zetten dan ontvang je van ons een uitnodiging voor een gesprek met Recruitment en de expertisemanager van het vakgebied waarbinnen je hebt gesolliciteerd. Omdat het maken van de test onderdeel is van onze sollicitatieprocedure vragen we je vooraf aan het gesprek een capaciteitentest te maken en het persoonlijkheidsprofiel in te vullen. Als we wederzijds een goed gevoel hebben gaan we over tot een financieel voorstel. Uiteraard met het doel om jou als nieuwe collega te kunnen begroeten.

Hoeveel onderdelen kent de selectieprocedure voor een Ervaren Professional?

De selectieprocedure voor een Ervaren Professional kent maximaal twee stappen. Bij gebleken geschiktheid wordt je uitgenodigd voor een oriënterend gesprek met een expertisemanager. Mocht er na het gesprek nog steeds wederzijds interesse zijn nodigen we je uit voor het vervolg. Voor je voor het tweede gesprek komt, hebben we je al uitgenodigd om thuis een capaciteitentest te maken en heb je een persoonlijkheidsprofiel ingevuld. De resultaten van de test en arbeidsvoorwaardelijke zaken komen in het tweede gesprek uitgebreid aan de orde. 

Hoeveel onderdelen kent de selectieprocedure voor een Young Professional?

De selectieprocedure kent maximaal twee stappen. Voor je op gesprek komt, hebben we je al uitgenodigd om thuis een capaciteitentest te maken en heb je een persoonlijkheidsprofiel ingevuld. Je wordt vervolgens uitgenodigd voor een Young Professional dag. Daarin bespreken we je testresultaten, geven we je een presentatie over Sogeti en heb je een persoonlijk gesprek. Als je weg gaat weet je precies waar je aan toe bent.

Wat is het minimale opleidingsniveau?

Bij voorkeur afgeronde HBO of WO IT-opleiding of een technische opleiding is voor een young professional een belangrijke vereiste. Voor enkele businesslines is een bedrijfskundige opleiding of HBO-psychologie ook relevant. Affiniteit met IT is daarbij wel van belang.

Voor ervaren IT-professionals is ervaring en kennis van de expertise zwaarwegend en heeft het de voorkeur dat je een technische opleiding hebt gevolgd. Het hebben van relevante certificaten is daarbij wel van belang.

Moet ik een IT-opleiding hebben gevolgd om te kunnen solliciteren?

Als je wilt starten als Young Professional dan heb je bij voorkeur een IT-opleiding gevolgd. Minimaal is een HBO/WO-opleiding met een technische achtergrond nodig. Uiteraard is kennis en werkervaring van belang bij IT-professionals.

Ontwikkelmogelijkheden

Kan ik mezelf ontwikkelen in de nieuwste technologieën?

Sogeti werkt met partners als Microsoft, HPE en IBM en nog veel meer. Bijblijven binnen je vakgebied heeft bij Sogeti veel aandacht. Door de samenwerking met partners zijn we in staat ook steeds weer voorop te lopen bij de nieuwste technologische ontwikkelingen.

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden?

Als je in de IT werkt is het noodzaak je te blijven ontwikkelen. Daarbij is het belangrijk dat je opleidingsplan goed is afgestemd op je carrièrewensen. De combinatie van opleidingen met de juiste werkervaring, zorgen ervoor dat je binnen de beschikbare mogelijkheden doorgroeit. Veel is daarbij afhankelijk van je eigen inzet.

Wat zijn de opleidingsmogelijkheden?

Sogeti kent een breed aanbod aan opleidingen en vinden we dat je zoveel mogelijk aan je persoonlijke ontwikkeling moet doen. Sterker nog, we stimuleren juist dat onze medewerkers zich blijven scholen. Belangrijk daarbij is natuurlijk wel dat het aansluit bij je vakgebied. 

Contact

E-mail Chiel