Fraude opsporen met real-time analyses

Met real-time risicoanalyses fraude opsporen

Meer weten over data-integratie oplossingen?

En benieuwd hoe Sogeti mee kan helpen om fraude te bestrijden?

Lees er alles over in de case hieronder en vind meer informatie over onze diensten op de Data-integratie pagina.

Data-integratie Services Informatie aanvragen

Klant.

De klant is een zakelijke dienstverlener uit Nederland. Het bedrijf verzorgt de snelle en veilige verwerking van zakelijke transacties voor uiteenlopende nationale en internationale klanten. Kwaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid zijn cruciaal in deze dienstverlening.

Verdachte transacties

Het bedrijf gebruikt daarvoor state-of-the-art technologie, bijvoorbeeld om verdachte transacties te detecteren met automatische real-time analyses.

Bij het optimaliseren van het fraudedetectiesysteem bij deze zakelijke dienstverlener heeft Sogeti samengewerkt met technologiepartner Informatica Corporation. Informatica helpt organisaties wereldwijd om alles uit hun bedrijfsinformatie te halen. 

Vraag.

Fraude opsporen

Het oude fraudedetectiesysteem van de dienstverlener was aan vervanging toe: het was functioneel en economisch aan het einde van zijn levenscyclus.

Daarom besloot de dienstverlener een nieuw risicoanalyse- en waarschuwingssysteem aan te schaffen. De oplossing moest voldoen aan enkele strikte eisen. Ten eerste moest het systeem kunnen werken met data uit verschillende bronsystemen. De data die het systeem analyseert, komt namelijk uit tientallen interne en externe systemen. Ten tweede moest het voldoen aan de compliance-eisen. Ten derde moest het toekomstvast zijn, dus ook in de toekomst nog optimaal fraude kunnen bestrijden. Ten vierde wilde de financiële dienstverlener met het nieuwe systeem besparen op beheerkosten.

Analyseren van data

In aanvulling op het fraudedetectiesysteem had de dienstverlener behoefte aan data-integratieoplossing. Een dergelijke oplossing is essentieel om de verschillende soorten data uit diverse systemen te kunnen analyseren. Deze aparte softwarelaag integreert en matcht data voorafgaand aan de daadwerkelijke data-integratie. Daarbij moest de data-integratieoplossing naadloos samenwerken met Informatica PowerCenter ‒ sinds 2000 de standaard voor data-integratie binnen de referentiearchitectuur van de zakelijke dienstverlener. Het bedrijf gebruikte eerder al PowerCenter Advanced Edition voor het ontsluiten van bronsystemen en voor het vullen van data warehouses.

Real-time ingrijpen

De zakelijke dienstverlener wilde met de nieuwe fraudedetectieoplossing real-time kunnen ingrijpen bij een frauduleuze transactie. Dat vroeg om de razendsnelle verwerking van data. Daarnaast moesten deze gegevens zeer betrouwbaar zijn, ook voor het maken van analyses achteraf. Daarvoor was het zaak dat deze gegevens en de gegevensanalyse voldeden aan strenge compliance-eisen.

Oplossing.

IT-partner Sogeti implementeerde in nauwe samenwerking met Informatica de data-integratielaag bovenop het nieuwe fraudedetectiesysteem. Deze data-integratieoplossing is gerealiseerd met PowerCenter Real Time. De dienstverlener koos PowerCenter Real Time vanwege de uitstekende performance en kwaliteit van data-integratie.

Snelheid en flexibiliteit

Sogeti stond voor de uitdaging de data-integratielaag binnen enkele maanden te realiseren. Gezien de uitgebreide ervaring met Informatica PowerCenter en zijn klantkennis was Sogeti de aangewezen partij om dit voor elkaar te krijgen. Sogeti formeerde een team van PowerCenter-specialisten dat goed samenwerkte met Informatica. Vervolgens besloot Sogeti de implementatie te doen op basis van een SCRUM-aanpak. Hierbij wordt de functionaliteit ontwikkeld in korte sprints. Dat resulteert in meer snelheid en flexibiliteit. Mede door de SCRUM-aanpak heeft Sogeti de softwarelaag in een paar maanden naar tevredenheid en binnen tijd en budget gerealiseerd, ondanks de vele tussentijdse wijzigingen vanuit de business en de strenge compliance-eisen.


Data integratie geeft beter inzicht

Data integratie Met zijn nieuwe data-integratieoplossing kan de dienstverlener nu sneller en slimmer analyses voor fraudedetectie maken. Dat betekent dat fraude eerder gedetecteerd wordt. Daarnaast beschikt de dienstverlener met het nieuwe systeem over uitgebreidere analysemogelijkheden dan voorheen. De data integratie laag is volop getest. Voordat ze live gaan, moeten ze uiteraard honderd procent zeker weten dat er geen fouten optreden bij de dataverwerking. De testresultaten zijn uitstekend. Nu kunnen ze makkelijker, sneller en flexibeler analyses maken om fraude op te sporen en tegen te gaan.

Fraude pro-actief voorkomen

Kortom, de organisatie is nu veel beter in staat om fraude voor te blijven en tegelijkertijd de beheerkosten verminderen ‒ nu en in de toekomst.

Contact

Voor meer informatie over de Sogeti dienstverlening om fraude op te sporen, neem contact op met Chris Vlaanderen.

 

Kan ik je verder helpen?