Online leer- en samenwerk platform

Klant.

Windesheim Flevoland telt in 2012 zo’n 1.300 studenten, verdeeld over twee gebouwen in Almere en Lelystad.

De hogeschool biedt in Almere zestien voltijdopleidingen aan en een deeltijdvariant van de Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo). In Lelystad kunnen studenten terecht voor een duale en deeltijdopleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Er werken zo’n 120 mensen (docenten en ondersteunend personeel).

Rond 2025 wil Windesheim Flevoland ruim 30 opleidingen aanbieden en een studentenpopulatie hebben van 6.000.

Vraag.

Windesheim Flevoland mist een online leer- en (samen)werkplatform. Windesheim wil ‘de slag om de student’ aangaan met een heel breed onderwijsaanbod, een modern schoolgebouw, een aansprekende campus en een stevige band met het bedrijfsleven. Daar hoort een modern, aansprekend informatiesysteem bij.

Het uitgangspunt is dat studenten hun eigen computer (notebook, smartphone, tablet-pc) gebruiken. “Verder willen we dat mensen niet op zoek moeten gaan naar informatie, maar kunnen aangeven welke informatie zij willen ontvangen en dat wij ervoor zorgen dat dat dan ook gebeurt; op elk gewenst moment, op elk gewenst apparaat en op elke gewenste plek. Het moet mogelijk zijn mensen te volgen, blogs bij te houden, te twitteren, te facebooken; en dat alles binnen een afgeschermde, veilige, geïntegreerde omgeving.” Hoe gaan we dat doen?”, zegt Rieke de Vlieger. 

Oplossing.

Met Windesheim Flevoland Integrated Study Environment (WISE) beschikt de hogeschool over een online leer- en (samen)werkplatform. “Jongeren vinden dat overigens heel gewoon; je kunt niet zonder”, zegt De Vlieger, Programmadirecteur van Windesheim Flevoland. WISE gaat volgens haar leiden tot betere prestaties van de studenten. Dat is goed voor het imago van de nieuwe hogeschool.

Gertjan Flinterman, Projectmanager WISE van Windesheim, werkte al langer met Sogeti en wilde de kennis van en ervaring met het bouwen van nieuwe systemen bij Sogeti  benutten. “De eerste taak is dan om, los van alle systemen die we bij Windesheim al gebruiken, na te denken over hoe dat systeem eruit moet gaan zien. Sogeti heeft voor ons de requirements achterhaald”, legt Flinterman uit.

Requirements verzamelen is wellicht het moeilijkst bij automatiseringsprojecten, gezien de vele producten die uiteindelijk toch niet aan de verwachtingen van gebruikers voldoen. “Sogeti heeft dit goed gedaan: veel gesprekken gevoerd met docenten, studenten en ondersteunend personeel. Daarnaast ook met een tekenaar samengezeten die meteen kon laten zien hoe de schermen er dan uitzien. Er is gewerkt met acht typen gebruikers. Zij hebben geschetst hoe hun dag en week er uitzien en vervolgens is duidelijk gemaakt wat dit betekent voor de automatisering

Keuze van platform
Sogeti heeft geholpen bij de keuze van het IT-platform. “Zij weten wat er op de markt te koop is en hebben zelf veel kennis van die producten”, vertelt Flinterman. Uiteindelijk is gekozen voor SharePoint 2010 als webportal en integratieplatform. “Een belangrijk voordeel is dat wij ook al SharePoint gebruiken, dus in eigen huis ervaring hebben met dit product. We vullen dit aan met Newsgator dat zorgt voor de social networking-mogelijkheden binnen WISE. En om het geheel compleet te maken, werken we met SharePointLMS (Learning Management System) voor het aanbieden van lesstof en opdrachten. Door samenwerking en kennisoverdracht te bevorderen, zullen studenten beter presteren, sneller afstuderen en daardoor de maatschappij minder geld kosten. Betere studeerprestaties leiden op hun beurt tot een goed imago van Windesheim Flevoland. Dat past weer in ons streven om te groeien.”

Enthousiaste gebruikers
Samen met de docenten van de opleiding Information Engineering heeft Sogeti WISE gebouwd. Een aantal studenten heeft The Living gebouwd, een online omgeving voor studentbegeleiding waar studenten en docenten elkaar kunnen ontmoeten. “Nu gaat het erom dat we ervoor moeten zorgen dat iedereen het systeem gaat gebruiken”, zegt De Vlieger. “Maar dat zal wel lukken. Het systeem is erg intuïtief en ondersteunend personeel heeft er al mee gewerkt. Dat is een groep mensen die gewoonlijk weinig verandering willen in een systeem. Maar zij bleken enthousiast. Dat geeft alle hoop voor de nabije toekomst”, zegt zij aan de vooravond van het nieuwe studiejaar. 


"Studenten verlangen een modern communicatieplatform."
Rieke de Vlieger, Programmadirecteur hogeschool Windesheim Flevoland.