Postbedrijf Sandd (inmiddels onderdeel van PostNL) kampte met veel werkplekgerelateerde IT-incidenten. 75 procent van deze issues had te maken met autorisatie. Medewerkers konden bijvoorbeeld niet bij bepaalde applicaties of bestanden. Startte er een nieuwe medewerker? Dan moest de IT-afdeling zijn werkplek inclusief alle autorisatierechten voor bestanden en applicaties handmatig toevoegen en configureren. Sogeti bracht de oplossing met de Sogeti Smart Workspace.
Werk ligt stil
De autorisatie-issues zorgden voor ontevredenheid bij het Sandd-personeel. Nieuwe mensen konden niet meteen van start en bestaande medewerkers moesten vaak hun werkzaamheden staken. Bovendien werd de IT-servicedesk overspoeld met autorisatieverzoeken die ze zo snel mogelijk moesten oplossen – een tijdrovend proces. Tegelijkertijd wilde Sandd regiegestuurd gaan werken. Dat vroeg om drie veranderingen: het uitbesteden van het systeembeheer, optimaliseren van de servicedesk en het vernieuwen van de werkplekomgeving.
Sogeti Smart Workspace
Sogeti bouwde, implementeerde en beheerde voor Sandd een nieuwe digitale werkplekomgeving voor 500 werkplekken: de Sogeti Smart Workspace. Daarnaast nam Sogeti het systeembeheer uit handen van het postbedrijf. De Sogeti Smart Workspace is een te personaliseren pay-per-use digitale werkplekomgeving, toegankelijk vanaf elk mogelijk device.
Slim samenwerken
Met de komst van de Sogeti Smart Workspace is het nu mogelijk voor Sandd-medewerkers om efficiënter te werken. Ze beschikken altijd en overal over alle benodigde functionaliteiten. Ook is er een verbetering in de onderlinge samenwerking zichtbaar. Veel medewerkers maken per project, verbetertraject of vestiging een eigen Microsoft Teams-pagina aan. In deze omgeving kunnen ze eenvoudig informatie delen en communiceren.
Autorisatie met profielen
Hoe vereenvoudigen we de autorisatie? Sogeti voorzag de werkplekomgeving van diverse werknemerprofielen. Met voor elke afdeling of functie een eigen profiel. Daarin was alle autorisatie vooraf geregeld; per medewerker was vastgelegd welke applicaties en bestanden hij kon gebruiken.
Door de Sogeti Smart Workspace namen de autorisatie-issues en werkplekincidenten drastisch af. Nieuw Sandd-personeel kan direct aan de slag. Heeft een gebruiker een IT-gerelateerde vraag? Dan kan hij vanuit zijn digitale werkplek de helppagina openen of een helpdeskverzoek indienen. Met meer tevreden en efficiënte medewerkers als resultaat.
Hilbert van Slooten – Manager ICT bij Sandd
“Startte er een nieuwe medewerker? Dan koppelden we hem of haar met enkele muisklikken aan het juiste profiel.”
Alain Doeleman – Delivery Manager Cloud bij Sogeti
“Niet alleen de workspace, maar ook het systeembeheer ging op de schop. Door de geoliede samenwerking met Sandd hebben we dit gigantische project binnen de planning gerealiseerd.”
Over Sandd
Het postbedrijf Sandd was van 1999 tot 2019 een van de grootste bezorgers van geadresseerd drukwerk in Nederland. Het bedrijf werkte vooral in opdracht van grote organisaties zoals financiële instellingen, overheden en uitgeverijen. Daarmee had Sandd een marktaandeel van ongeveer 30 procent. Het hoofdkantoor was gevestigd in Apeldoorn. Daarnaast had het bedrijf verschillende regionale vestigingen verspreid over het hele land. In totaal werkten er ongeveer 16.000 mensen bij de organisatie. Sinds oktober 2019 is Sandd onderdeel van PostNL.
Meer weten over de Sogeti Smart Workspace?
Wil je ook prettiger en efficiënter kunnen (samen)werken – altijd en vanaf elk device? Ontdek alle voordelen van de Sogeti Smart Workspace.