sogeti case hollands nieuwe

‘Sogeti helpt ons altijd verder’

Bij Sogeti werken we voor de meest uiteenlopende klanten. Hoe ervaren zij de samenwerking met Sogeti? Deze keer vertelt Armin Hoekstra van hollandsnieuwe welke rol Sogeti speelt bij de volledig digitale telecomprovider. Die digitalisering vraagt om software die snel werkt, altijd up-to-date is en goed wordt beveiligd.

Van chatbot Anouk tot de service-app die klanten inzicht geeft in hun dataverbruik: hollandsnieuwe kan niet zonder IT. ‘We zijn een volledig digitale speler, die mobiele telefonie zonder gedoe en tegen een nette prijs levert’, zegt Armin Hoekstra, die verantwoordelijk is voor de IT en klanten van de telecomprovider. ‘We verkopen producten via onze website en onderhouden klantrelaties via IT.’ Alles wordt zoveel mogelijk geautomatiseerd. Dat scheelt veel tijd: zo handelt de chatbot zestig procent van alle klantvragen af. ‘Zonder die automatisering zou ons klantcontactcentrum minimaal verdubbeld moeten worden.’ 

Fundering

Voor een bedrijf dat uitsluitend digitaal werkt, heeft hollandsnieuwe een redelijk bescheiden IT-afdeling bestaande uit slechts zeven medewerkers. ‘We kopen veel standaardoplossingen in en werken met externe partijen’, verklaart Hoekstra. ‘Daarmee halen we extra capaciteit in huis, en specifieke kennis die we als klein team niet zelf hebben. Al zolang ik hier werk, huren we het hele jaar door drie of vier specialisten vanuit Sogeti in. Zij draaien volledig mee in onze agile teams.’ Het bedrijf heeft vier van deze multidisciplinaire teams, die onder meer software ontwikkelen, testen en verbeteren. 

Snelheid dankzij testautomatisering

De Sogetisten werken momenteel aan een nieuwe service-app, waarin klanten van hollandsnieuwe hun tegoed, verbruik en abonnementsgegevens kunnen inzien. De huidige app is pas drie jaar geleden opgeleverd, maar het framework is nu alweer enigszins verouderd. ‘Zo snel gaan technologische ontwikkelingen. Het bouwen van zo’n app is te overzien. De uitdaging zit ’m in het onderhoud. Software moet altijd up-to-date en goed beveiligd zijn. Daarom wordt het voortdurend getest. Dat kost veel tijd, zeker als het handmatig gebeurt. Daarom heeft hollandsnieuwe het testproces geautomatiseerd, met hulp van Sogeti. ‘We wilden consequenter en makkelijker testen, en daarmee de kwaliteit en snelheid van oplevering vergroten’, vertelt Hoekstra. Maar dat ging niet vanzelf. “We hadden moeite die testautomatisering van de grond te krijgen. Onze teams hadden er onvoldoende tijd voor, omdat ze al fulltime bezig waren met testen.’ Daarom schakelde hollandsnieuwe een Sogetist in, die in twee maanden tijd de fundering van testautomatisering neerzette. ‘Toen die basis er was, konden we ineens stappen maken.’ 

Nieuwe inzichten door pentesten

Op het gebied van beveiliging voert Sogeti voor hollandsnieuwe pentesten uit, een vorm van ethisch hacken waarbij het systeem wordt getest op kwetsbaarheden. ‘Die specifieke kennis hebben we niet zelf in huis’, zegt Hoekstra. ‘Omdat we maar één of twee keer per jaar pentesten uitvoeren, besteden wij dat liever uit aan een bedrijf als Sogeti, dat expertise heeft op dit onderwerp.’ Daarnaast liet hollandsnieuwe vorig jaar een zogeheten security boost uitvoeren door een Sogetist, die een halfjaar lang twee dagen per week in het bedrijf meedraaide. ‘Onze hele IT-omgeving en alle collega’s zijn gecontroleerd op kwetsbaarheden en veiligheidsrisico’s, en er zijn workshops en kennissessies georganiseerd. Nu hebben we een concreet plan van aanpak liggen om de komende jaren aan de standaard te blijven voldoen’, vertelt Hoekstra. ‘Daar zijn we samen mee aan de slag gegaan.’ Gemiddeld werken Sogetisten anderhalf tot twee jaar mee in de agile teams van hollandsnieuwe. ‘Heel fijn, want zo kunnen we de continuïteit in onze teams waarborgen.’ De samenwerking met Sogeti bevalt hollandsnieuwe goed. ‘Met welke vraag ik ook bel, er is altijd iemand die snapt waarmee we bezig zijn en die ons echt verder helpt’, zegt Hoekstra. Dat externe specialisten ervaring bij andere bedrijven meebrengen, vindt hij een voordeel: het levert nieuwe inzichten op. Ook is het prettig dat Sogeti meedenkt. Zelfs toen een senior specialist niet direct beschikbaar was, kwam er een concrete oplossing. ‘We kregen versterking van een iets minder ervaren specialist, die als achtervang wekelijks vragen kon stellen aan een senior van Sogeti. Dat heeft heel goed gewerkt.’

Multidisciplinaire teams

Software ontwikkelen, testen en verbeteren. Alles wat voor voor jouw business essentieel is. Wil je meer informatie of heb je snel ondersteuning nodig? Vraag onze expertise aan!

  Informatie aanvragen

Kan ik je helpen?