TomTom minimaliseert productiefouten door automatisch testen software

Automatisch testen TomTom R-link

Klant.

TomTom ontwikkelt innovatieve producten om het mensen makkelijk te maken om hun doelen te bereiken.

Denk daarbij aan navigatie- en mapping-producten, maar ook GPS-horloges, fleet management-oplossingen en location-based producten. TomTom heeft zijn organisatie onderverdeeld in vier business units: Automotive, Consumer, Licensing en Telematics.

De business unit Automotive maakt componenten voor navigatieapparatuur voor autofabrikanten, zoals software en kaarten. Autofabrikanten kunnen deze componenten los afnemen en integreren in hun eigen navigatieapparatuur of een combinatie van deze producten afnemen: een compleet TomTom-navigatiesysteem waarbij alle componenten perfect op elkaar afgestemd zijn. TomTom Automotive levert onder andere componenten voor het Renault R-Link / MFD Project. R-Link is een Android-gebaseerd navigatiesysteem dat onder andere ingebouwd wordt in de nieuwe Renault Clio, Zoe en Captur.

Vraag.

TomTom wilde zijn testprocedures voor navigatiesoftware sneller en beter maken. Met tijdswinst, minder regressie en minder softwaredefecten als uiteindelijke doel.

Aanleiding voor het optimaliseren van de testprocedures was het Renault R-Link / MFD Project. Bij de ontwikkeling van dit navigatiesysteem vonden veel handmatige software- en systeemtesten plaats.

Deze testen namen enorm veel tijd in beslag ‒ tijd die TomTom eigenlijk niet had. De navigatiesystemen moesten immers voor een deadline geleverd worden. Door deze tijdsdruk kon TomTom de software vaak niet voldoende testen voordat deze naar de klant ging. Daardoor was er veel regressie en bijbehorend tijdsverlies.

Oplossing.

TomTom schakelde Sogeti High Tech in om de handmatige testprocedures te versnellen en verbeteren. De engineers van Sogeti pasten vanuit High Tech Testen de dienst testautomatisering toe, onder andere door een framework op te zetten in Python.

Python

Python is een krachtige programmeertaal die eenvoudig en snel communiceert met andere systemen. Python heeft dus geen extra tooling nodig om met testsystemen samen te werken.. Dat is een voordeel ten opzichte van veel andere programmeertalen, waarbij het nodig is om bijvoorbeeld een IDE en compiler te gebruiken. Een tweede voordeel is dat een Python-applicatie, in tegenstelling tot andere testapplicaties, niet op het navigatiesysteem zelf draait en daar dus bij het automatisch testen van de software geen resources opeist.

Productkwaliteit

Met Python als programmeertaal en de high tech testexpertise kan Sogeti voor TomTom alle systeemfouten die Renault, Daimler en hun klanten rapporteren, reproduceren in een test. Dat kan voor elke fout, of die nou vaak voorkomt of heel zeldzaam is. Hiermee kan TomTom zijn navigatiesystemen snel, tot in de puntjes finetunen en veel meer systeemfouten vroegtijdig signaleren en voorkomen. Dat betekent meer tijdswinst in het ontwikkelproces en een betere productkwaliteit. De kwaliteit van R-Link is dan ook aanzienlijk verbeterd sinds TomTom zijn navigatiesoftware met Python automatisch test. Niet alleen Renault is daarover uiterst tevreden, ook de eindgebruikers zijn zeer te spreken over het systeem. Niet voor niets is R-Link door verschillende consumentenorganisaties in Nederland (Consumentenbond) en in het buitenland uitgeroepen tot het beste ingebouwde navigatie- en multimediasysteem. Sogeti heeft met de inzet van testvakkennis een wezenlijke bijdrage geleverd aan de verbetering van het eindproduct.

Voordelen van automatisch software testen

TomTom kan zijn testprocessen dankzij het automatisch testen in Python op verschillende manieren verbeteren en versnellen. Ten eerste omdat TomTom in zijn automatische testen de gebruiker van het navigatie- en multimediasysteem kan simuleren en tegelijkertijd het gedrag van het systeem kan testen. Dit is ideaal om het systeem op een efficiënte manier te optimaliseren, met meer gebruiksgemak en minder fouten tot gevolg. Ten tweede kan TomTom door automatisch te testen rapporten genereren, zodat engineers zich snel een mening kunnen vormen over de kwaliteit van de huidige software. Ten derde zijn de testprocedures veel efficiënter omdat TomTom-engineers parallel aan de automatische testen andere werkzaamheden kunnen uitvoeren en het testen buiten werktijden kan doorgaan.

Ronald Hogenboom, Test Manager TomTom
Met automatisch testen van Sogeti High Tech slaan we twee vliegen in een klap: we boeken tijdswinst én verbeteren de productkwaliteit.

Diogo Bilkes, Senior Test Engineer Sogeti High Tech
We zijn erg trots dat we door het terugbrengen van het aantal defecten een bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van het beste autonavigatiesysteem in de markt.

Meer weten over High Tech Testen?

Ook op zoek naar een pragmatische aanpak voor het testen van high tech producten?