Heb jij 100% de juiste data?

Data driehoek

Visie op data

Data waar je blind op kunt vertrouwen en altijd objectief is, bestaat dat? En heb jij 100% de juiste data? Dennis van Gelder deelt zijn visie. Bekijk ook onze Data & Business Analytics services om te ontdekken wat wij kunnen met data!

Naar Data & Business Analytics

Ken je die afbeeldingen van data? Die oneindig stromende nullen en eentjes, of prachtige cijferreeksen? Vaak zijn die datastromen weergegeven in één basiskleur (zoals de populaire blauwe kleur) die over de wereld, het heelal, of door een stad heen stromen. Als je niet direct weet welke afbeeldingen ik bedoel, zoek maar eens op sites als Pixabay, of Unsplash. Gewoon Googelen op de zoekterm ‘data’ werkt ook.

Waarom ik aan jou deze vraag stel, is omdat dit beeld natuurlijk prachtig is. Het wekt een soort verlangen op naar alleszeggende data, naar data waar je blind op kunt vertrouwen, die objectief en neutraal is en altijd aanwezig is. Die data bestaat helaas niet. Sorry dat ik nu een droom aan diggelen sla, maar echt, het bestaat niet.

Waarom bestaat alleszeggende data niet?

We leggen veel data vast. Denk aan de transacties in een winkel of een bekeuring die wordt uitgeschreven. Welke data kan worden vastgelegd wordt beperkt door de mogelijkheden van het systeem. De vraag die je moet beantwoorden is: kan ik de data gebruiken om het inzicht te krijgen dat ik nodig heb? Dus bijvoorbeeld een 10% hogere omzet op ons groente en fruit in de winkel of minder verkeersovertredingen waardoor we hopelijk het aantal verkeersslachtoffers omlaag kunnen brengen. Je moet weten wat het hogere doel is dat je nastreeft. Je hebt er data voor nodig om te weten of je dat doel bereikt hebt en je hebt één of meer inzichten nodig. 

In het voorbeeld van de 10% hogere omzet voor groente en fruit zul je ook inzicht moeten hebben in de gehele omzet en groei daarin in je winkel. Als er bij alle productgroepen een groei van 10% te zien is, was je doel mogelijk te weinig ambitieus. Om een goed vergelijk te maken, wil je eigenlijk ook vergelijken met andere vergelijkbare winkels. Als het winkels zijn van dezelfde keten is dat vrij eenvoudig, maar kun je het ook vergelijken met groei bij groente- en fruitspecialisten in je omgeving? 

Juiste data komt voort uit de juiste vraag

In het voorbeeld van minder verkeersslachtoffers, moet je je afvragen of je dat in een afgebakend geografisch gebied wil realiseren en welke data je daarbij kan helpen. Data van feitelijke metingen, zoals van verkeersovertredingen, kan zeker relevant zijn. De vraag is of je een direct verband kunt leggen tussen het feit dat er een agent op de hoek staat en dat er minder hard wordt gereden. Als er buiten het zicht van die agent een overtreding wordt begaan die niet wordt geregistreerd, is er geen data van. Ik neem tenminste niet aan dat die persoon zich gaat melden bij de Politie en de overtreding laat vastleggen. Bij alle data zul je de vraag moeten stellen of het het inzicht kan bieden waar je naar op zoek bent. Heb je de juiste data én stel je de goede vraag?

Visualiseer!

Mooie oefening hiervoor is de volgende: teken een driehoek met op de punten Doel, Data en Inzicht. Ga eens na vanuit je eigen expertise of je de verbinding kunt leggen tussen jouw kennis op één van die vlakken binnen je organisatie en de andere gebieden. Dus ga bijvoorbeeld van Doel naar benodigd Inzicht, of Inzichten om dat doel te bereiken en denk na over welke data je daarvoor nodig hebt. Beperk je niet tot data waarvan je weet dat die er is, zet er ook bij wat je nog meer nodig hebt. Eens zien of je dan ook die data kunt laten stromen. 

Meer weten?

Dit is een mooie eerste stap om de data en de energie te laten stromen. Bij Sogeti hebben we een roadmap ontwikkeld om vanuit de business- en datastrategie tot een modern dataplatform te komen. Daarover vertel ik je graag meer in een volgende blog. Meer weten over wat wij kunnen met data? Bekijk onze Data & Business Analytics services!

Naar Data & Business Analytics

Deel dit artikel

Kan ik je helpen?

Profielfoto Dennis van Gelderen BI & Analytics Business Analyst
Phone number: +31 88 660 66 00