Master of Software Health
SIG kent de Master of Software Health-prijs sinds 2019 ieder jaar toe aan een (internationale) klant die met succes een visie over softwaregezondheid implementeerde in de gehele organisatie. Dat betekent dat zowel het framework als de cultuur in de hele organisatie is ingebed.
Dit jaar wint TenderNed de prijs onder meer vanwege de volgende uitmuntende prestaties:
- De kwaliteit van de code steeg van 2 naar 4 sterren (wat geen gemakkelijke opgave is).
- Elke 2 weken worden nieuwe functies live gebracht (voorheen was dat elke 3 maanden).
- De omvang van de code is teruggebracht met 30%.
Het DevOps team van TenderNed
Het DevOps team van TenderNed bestaat uit een groot aantal Sogetisten, namelijk Liedewij van Nistelrooij, Jeffrey van der Wal, Arjen Tuin, Wiemer Jelsma, Marco Metiary, Marc van der Sluis, Dick Boumans en Eelco Daams. Samen maken wij, met interne medewerkers van DICTU en andere externen, deel uit van het team dat succesvol werkt aan TenderNed.
Grondige herziening noodzakelijk
Wim: ‘In 2014 had TenderNed te maken met ongeveer 30 incidenten per week en waren er zo’n 1.450 wijzigingsverzoeken. In 2015 vroegen we SIG de kwaliteit van onze software te onderzoeken.
Samen met de ontwikkelaars van het DICTU team hebben we vastgesteld dat een grondige herziening noodzakelijk was. Hetzelfde jaar nog zijn we gestart met het opvolgen van de adviezen.’
Gezonde software is een keuze
In 2018 hebben we SIG opnieuw naar de code laten kijken om na te gaan of het team de applicatie effectief aan het verbeteren was. De uitkomsten waren positief. De onderhoudbaarheid was sterk verbeterd en voor meer dan de helft teruggebracht. ‘Dat de rapportcijfers hoger waren geworden, zagen we ook terug in de praktijk. Doordat de applicatie beter werkte, kreeg de servicedesk van TenderNed een stuk minder telefoontjes. Ook konden de ontwikkelaars sneller nieuwe functionaliteiten opleveren en bugs oplossen,’ vertelt Wim.
Het DevOps team van TenderNed vond goed niet goed genoeg. Wim: ‘Eind 2018 zijn we heel bewust een 2-jarig renovatieprogramma gestart. Scherm voor scherm werkten we aan een nieuw design, nieuwe functionaliteiten en een betere gebruikservaring. Eind 2021 was de verbouwing klaar en sindsdien zijn we volledig in control.’
Het aantal incidenten ligt nu bijvoorbeeld op gemiddeld 2 per week in plaats van 30. Ook worden er zo’n 110 wijzigingsverzoeken per jaar opgelost, vroeger waren dat er maximaal 10. ‘Een super gevoel wat weer leidt tot gelukkige eindgebruikers én medewerkers,’ sluit Wim met een grote glimlach.
Externe toetsing
Periodieke externe toetsing is cruciaal om alle stakeholders te overtuigen. Dick Boumans, delivery manager en scrummaster van het DevOps team van TenderNed, heeft dat aan den lijve ervaren: ‘Het team was eerst sceptisch over de aanbevelingen van SIG. Er was weerstand. Maar gaande weg zagen we allemaal in dat we de applicatie eerst robuust en stabiel moesten maken, en pas daarna nieuwe functionaliteiten kunnen ontwikkelen. Door de renovatie staat de TenderNed als een huis. Ook zijn we wendbaar en flexibel georganiseerd.‘
Hierdoor kan TenderNed snel reageren op de wensen van gebruikers en ontwikkelingen van buitenaf. Denk bijvoorbeeld aan de eForms, de Europese nieuwe standaardformulieren voor elektronisch aanbesteden. ‘Was de software van TenderNed niet gezond, dan zou het ons nooit lukken de deadline van 25 oktober 2023 te halen. Nu liggen we goed op schema, ’ aldus Dick.
Felicitaties
Daniëlle van der Vliet, operationeel directeur bij RVO, vindt het fantastisch dat het TenderNed-team zulk goed werk heeft geleverd en daardoor Master of Software Health 2023 is. ‘Ik vind dit een prachtig voorbeeld van werken aan de ambitie van RVO richting excellente publieke dienstverlening door middel van operational excellence. Mijn felicitaties aan het hele team!’