Mijn Reis als PMO bij DUO: Van Start tot Succes

http://Rik%20PMO%20Sogeti/
  • LinkedIn
  • Facebook

March 25, 2025

Rik van de Westelaken is PMO’er bij Sogeti. Naast dat hij een gave opdracht doet bij DUO probeert hij ook de PMO groep bij Sogeti meer kennis bij te brengen.

Sinds 2001 ben ik actief in het vakgebied van Project Management Officer (PMO). Bij verschillende bedrijven heb ik waardevolle ervaring opgedaan en sinds mijn start bij Sogeti in 2019 help ik klanten bij het ontwikkelen en uitvoeren van PMO. Samen met mijn collega’s bij Sogeti werk ik aan de verdere ontwikkeling van het PMO-vakgebied, zodat we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn. In deze blog deel ik mijn ervaringen bij DUO.

Een frisse start bij DUO

DUO, verantwoordelijk voor de uitvoering van onderwijswetten en -regelingen, heeft een omvangrijk ICT-landschap. Om de dienstverlening optimaal te houden, worden veel oudere systemen vervangen door moderne oplossingen. Dit vereist de uitvoering van talrijke projecten. Mijn traject bij DUO begon in juli 2021 als senior project management officer voor het project Modernisering Logistieke Diensten. Het doel was het vernieuwen van de systemen voor inkomende en uitgaande informatiestromen en het archiveren daarvan. Tijdens de project kick-off leerde het kernteam elkaar kennen en werden de projectdoelstellingen uiteengezet. Deze start gaf mij veel inspiratie om de PMO-organisatie in te richten.

Stakeholderanalyse en Communicatie: De sleutel tot succes

Om snel mijn draai te vinden, begon ik met een stakeholderanalyse. Dit hielp mij om de stakeholders en hun belangen in kaart te brengen en te bepalen met wie ik contact moest onderhouden. Dit leidde tot de opstelling van een communicatiematrix en overlegstructuur. Het was alsof ik een puzzel aan het oplossen was, en elke stakeholder was een stukje dat perfect op zijn plaats viel.

Samenwerking en Kennisdeling: Het geheim van Sogeti

Ik maakte gebruik van de aanwezige kennis binnen het bedrijf om te voorkomen dat ik het wiel opnieuw moest uitvinden. Dankzij een toegewezen ‘buddy’ leerde ik snel over de PMO-afdeling en hun aanpak. Dit buddy-schap was voor mij niet nieuw; Sogeti hanteert een vergelijkbare aanpak. Het contact met stakeholders en de PMO-afdeling hielp mij om snel mijn weg te vinden binnen DUO. Het voelde alsof ik een warm bad instapte, met collega’s die altijd klaarstonden om te helpen.

Nieuwe Uitdagingen: Altijd iets nieuws te leren

Na afronding van het project Modernisering Logistieke Diensten heb ik andere projecten en programma’s uitgevoerd bij DUO. In september 2022 startte ik als senior programma management officer bij het programma DAB. Dit programma is van groot belang voor DUO en de programmamanager had behoefte aan een senior PMO om orde op zaken te stellen. Ik verbeterde de verslaglegging van acties en besluiten, richtte de overlegstructuur in en verbeterde het sjabloon van de voortgangsrapportage. Het was alsof ik een meesterwerk aan het schilderen was, met elke verbetering als een penseelstreek.

PMO-ontwikkeling bij DUO: Groeien en delen

Naast het leren van de projecten en aanpak van DUO, bracht ik ook mijn kennis en ervaring over op de PMO-afdeling. Binnen DUO krijgen PMO-medewerkers steeds meer te maken met Agile en SAFe. Mijn ervaringen met deze methodieken heb ik gedeeld, wat de PMO-afdeling inspireerde om ook binnen Agile trajecten een rol te pakken als PMO of VMO (Value Management Officer). Het was geweldig om te zien hoe mijn kennis anderen inspireerde en hielp groeien.

Persoonlijke Groei: De kers op de taart

Gedurende mijn loopbaan heb ik diverse trainingen gevolgd om mijn kennis en vaardigheden te ontwikkelen. Onlangs heb ik mijn IPMA-C-PMO certificaat behaald, waar ik erg trots op ben. Bij Sogeti worden medewerkers gestimuleerd om expert te worden in hun vakgebied en krijgen zij alle ruimte om zich te ontwikkelen. Ik vind het leuk om zelf te leren en anderen te helpen in hun PMO-ontwikkeling. Het behalen van mijn certificaat voelde als de kers op de taart van mijn carrière.

Waarom Sogeti? Rik deelt zijn geheimen voor succes!

Overweeg je een nieuwe stap in je carrière? Laat me je vertellen waarom Sogeti de perfecte plek is: “Bij Sogeti krijg je de kans om te groeien in een omgeving die je ondersteunt en waar samenwerking centraal staat. Hier kun je je eigen carrièrepad uitstippelen en tegelijkertijd werken aan boeiende en uitdagende projecten.”

Wil je zelf ervaren hoe het is om bij Sogeti te werken? Bekijk onze vacatures en misschien verwelkomen we jou binnenkort als onze nieuwe collega!

Sophie Ruijs

Sophie Ruijs

Wil je nog meer weten rond om PMO bij Sogeti? Neem dan contact met me op!

PMO bij Sogeti

Benieuwd of PMO-vak ook iets voor jou is? Bekijk dan de vakgebied-pagina of ga direct naar de vacatures.