Alle IT-kennis onder één wereldwijd dak
Werken bij de beste IT dienstverlener van Nederland?
Resultaat door passie voor IT
Start trefwoorden te typen om de site te doorzoeken. Druk enter om te verzenden.
Generative AI
Cloud
Testing
Artificial intelligence
Security
August 15, 2025
Bianca Hendriksen gaat de ESG-visie van Sogeti verder doorvoeren in de processen, bedrijfsvoering en het portfolio. Dat zal zij doen door de ESG-doelstelling van de Capgemini Group op te nemen in de ambities van Sogeti Nederland. Dit betekent dat zij op de drie ESG-pijlers de vertaalslag maakt van de algemene groepsdoelen naar de dagelijkse praktijk. “Voor Environmental ligt de nadruk op het minimaliseren (of laag mogelijk houden) van de CO2-footprint, op Social-gebied blijven we ons onder andere inzetten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en qua Governance gaan we verantwoord gedrag nog verder stimuleren door bijvoorbeeld programma’s aan te bieden voor cybersecurity en ethische code.” Dat alles op een manier die transparant en volgbaar is. Voor dergelijke zaken is Bianca nu het eerste aanpreekpunt voor Sogetisten, klanten en partners.
Wat is jouw voornaamste persoonlijke speerpunt? “Dat ESG onderdeel wordt van ons DNA”, antwoord Bianca direct. “Dat wil ik in de eerste plaats bereiken door bewustwording te creëren. Door Sogetisten, klanten en partners te laten zien hoe zij ESG-bewuster kunnen werken en hen daarbij te helpen. Daarbij zal ik een centrale rol innemen door kennis te delen en mensen te verbinden. Ik zie duurzaamheid als iets om trots op te zijn: ‘kijk, mijn organisatie loopt voorop en draagt op deze manieren concreet bij aan een betere wereld’. Als dat de mindset is, dan wordt iedere Sogetist, klant of partner op zijn of haar eigen manier ESG-ambassadeur.”
Hoe maak je ESG onderdeel van het DNA? “Tijdens een klantopdracht heb ik geleerd hoe je winstgevendheid koppelt aan MVO en ethisch ondernemen. Het betreffende bedrijf startte daar al mee in de negentiger jaren, toen iedereen ESG nog zag als een onnodige kostenpost. Daar heb ik ook ervaren dat je samen meer bereikt dan alleen. Daarom wil ik me inzetten voor meer afstemming tussen collega’s en samenwerking in de hele keten, onze klanten en partners.” Naast samenwerking, ziet Bianca ook transparantie als een belangrijk middel. “Je moet niet alleen transparant zijn omdat de regelgeving je daartoe verplicht. Ook de maatschappij oefent druk uit: de buitenwereld verwacht dat je als onderneming duurzaamheid nastreeft en dat je daar transparant over bent. En hoe mooi is het als we daarin voorop kunnen lopen (samen met de klant), dus transparantie en verantwoording nemen.”
Sogeti wil op verschillende manieren de ESG-impact bij klanten, partners en leveranciers vergroten. “Ik wil meer samenwerken met ketenpartners. Dat begint met hen te laten inzien dat een kwalitatief product alleen niet meer voldoende is. Je moet ook ethisch handelen en je hard maken voor positieve verandering in jouw sector.” Om klanten en partners te stimuleren om ook duurzamer en socialer te gaan werken, bevatten de inkoopvoorwaarden en gedragscodes van Sogeti duidelijke ESG-richtlijnen. Dus klanten, partners en leveranciers die een contract met Sogeti aangaan, committeren zich daar ook aan. “Boven op de algemene voorwaarden gaan we soms een ‘ESG Pledge’ aan. Daarin nemen we concrete ESG-doelen op, bijvoorbeeld over de inzet van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt of het verlengen van de lifecycle van onze verouderde laptops.”
Veel Sogeti-klanten hebben een CSRD-rapportageverplichting. Sogeti helpt hen om daaraan te voldoen. “We zorgen dat onze mensen daarvoor de juiste, actuele kennis hebben. Zo hebben we voor onze Business Analisten een duurzaamheidsleerpad in het leven geroepen. Hoe is een rapportage opgebouwd, welke data moet je bekijken en welke tools heb je nodig? Dat zijn zaken die daarin terugkomen.” In het ondersteunen van klanten op ESG-gebied wil Sogeti nog een stap verder gaan. “Hoe meer kennis en ervaring Sogetisten opdoen, hoe proactiever zij kunnen handelen. Daardoor kunnen we in de toekomst klanten steeds meer gaan adviseren over preventieve ESG-maatregelen. Dat is beter dan ad hoc te reageren naar aanleiding van rapportageverplichtingen.”
Sogeti ontwikkelt ook steeds meer hulpmiddelen voor klanten en partners om hun ESG-beleid beter en efficiënter te kunnen uitvoeren. “Zo is er de ESG Maturity Scan. Hiermee krijgen organisaties meer inzicht in hun ESG-prestaties. In een spinnenwebdiagram zien ze hoe ze op diverse vlakken scoren, en waar en hoe ze kunnen verbeteren”, geeft Bianca als voorbeeld. “Daarnaast kunnen we een CO2-nulmeting uitvoeren en hebben we ons Cloud Management Dashboard voorzien van een Green IT-module. Deze tool helpt klanten om hun cloud verder te vergroenen met bijvoorbeeld een slimmere inrichting van hun datawarehouse of energiezuiniger Large Language Model.”
Als ESG Lead heeft Bianca Hendriksen veel mooie plannen voor klanten en partners. “ESG is een relatief jong vakgebied, waar we nog veel van elkaar kunnen leren. Daarom ben ik altijd op zoek naar nieuwe ideeën en samenwerkingen. Dus aarzel niet om mij eens te bellen of mailen, want samen komen we verder dan alleen.”