Van stagiair naar Business Analist: Mijn groei binnen Sogeti

/
  • LinkedIn
  • Facebook

April 10, 2025

In 2022 begon Justin de Bruin zijn avontuur bij Sogeti als stagiair Bedrijfskundige Informatica aan Avans Hogeschool. Wat startte als een zoektocht naar een geschikte afstudeeropdracht, leidde tot een waardevolle ervaring die mijn carrière als Business Analist vormgaf. Dankzij de begeleiding en kansen bij Sogeti heb ik mijn afstudeeropdracht succesvol afgerond en ben ik doorgegroeid naar een vaste functie!

In 2022 begon voor mij een spannende fase: de zoektocht naar een bedrijf voor mijn afstudeeropdracht. Er zijn verschillende manieren om in contact te komen met potentiële bedrijven, zoals via LinkedIn of een stagebeurs georganiseerd door Avans. Tijdens deze beurs ontmoette ik diverse bedrijven, die allemaal graag met ons als studenten, en wellicht toekomstige medewerkers, in gesprek wilden gaan. Ik heb verschillende gesprekken gevoerd, maar bij één bedrijf sprong het enthousiasme er echt uit: Sogeti!

Het recruitmentteam verwelkomde ons met een brede glimlach en tijdens het gesprek viel mij één ding in het bijzonder op: in plaats van een standaard afstudeeropdracht uit de la te trekken, werd er gevraagd naar de specifieke wensen en behoeften van zowel mijn afstudeerpartner als mijzelf. Deze oprechte interesse gaf ons direct een positief en enthousiast gevoel. Na een aantal gesprekken en een paar telefoontjes later was het officieel: wij zouden gaan afstuderen bij Sogeti! 

Een warm welkom bij Sogeti

Tijdens onze stageopdracht vervulde ik de rol van Business Analist, terwijl mijn afstudeerpartner de functie van Data Analist op zich nam. Omdat we beiden een andere specialisatie hadden, kregen we ook ieder een eigen begeleider. Onze opdracht was het ontwerpen van een Proof of Concept-dashboard ter ondersteuning van het kalibratieproces voor de beoordeling van medewerkers bij Sogeti. In dit proces worden medewerkers met gelijke kenmerken met elkaar vergeleken, zodat ze een objectieve en eerlijke beoordeling ontvangen. 

De opdracht had een duidelijke structuur: van een blanco startpunt, zonder data of een database, naar het creëren van een interactief dashboard voor het kalibratieproces. Hoewel we tijdens onze studie veel theorie hadden geleerd, zoals het opzetten van databases en datamodellen, bleek de praktijk soms toch wat complexer. Gelukkig hadden we enthousiaste begeleiders met veel kennis en ervaring, die ons uitstekend konden ondersteunen. Wanneer zij niet beschikbaar waren, kon je altijd rekenen op de hulp van Sogeti-collega’s. Op kantoor hoefde je alleen maar naar iemand toe te lopen en je probleem uit te leggen; er was altijd wel iemand die bereid was om te helpen. Dit is één van de dingen die mij zo aansprak bij Sogeti: de bereidheid om elkaar te ondersteunen.

Gedurende de stage hadden onze begeleiders regelmatig gesprekken met de stagecoördinatoren en het management: ‘Passen deze stagiairs bij Sogeti?’ Gelukkig waren onze begeleiders erg enthousiast over ons en na een gesprek met een manager kregen we het geweldige nieuws dat, mits we onze stage succesvol afronden, we in vaste dienst konden komen bij Sogeti. 

Na 20 weken hard werken was het tijd voor de verdediging van onze afstudeeropdracht en die sloten we af met een zeer ruime voldoende. Daarmee was het dan officieel: ik mocht beginnen als Business Analist bij Sogeti!  

Voortdurende Ontwikkeling en Groei

Na mijn indiensttreding begon mijn avontuur met de business course. Dit is een bijzonder programma waarbij je samen met een groep collega’s, die rond dezelfde tijd als jij zijn gestart, twee weken intensieve training volgt. Tijdens deze business course leer je niet alleen hoe je omgaat met druk, maar bouw je ook sterke, waardevolle relaties op met je nieuwe collega’s. Het zijn momenten die je voor altijd bijblijven en die je veel kunnen leren, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. 

Na de business course volgde ik een opleiding die direct verband hield met mijn functie. Zo werkte ik samen met een team van Business Analisten aan een Business Case, wat me niet alleen praktische ervaring opleverde, maar mij ook nog verder voorbereidde op mijn rol. Op deze manier word je optimaal klaargestoomd voor je eerste echte opdracht! 

Voor mij was dat een opdracht bij de Gemeente Amsterdam, waar ik diverse werkzaamheden uitvoer voor een planningsapplicatie. Mijn eerdere ervaring als stagiair én als Business Analist komt hier goed van pas. Bij Sogeti zijn er talloze manieren om jezelf verder te ontwikkelen, of het nu gaat om interne opleidingen of het behalen van certificaten. Het mooie is dat je nooit uitgeleerd bent bij Sogeti – er is altijd ruimte om te blijven groeien! 

De volgende uitdaging

Ik ben ontzettend blij dat het enthousiaste recruitmentteam bij Sogeti mij zo goed heeft geholpen! Ze hebben me vanaf het begin laten inzien waarom Sogeti de perfecte match voor mij was, zowel als stagiair destijds, als nu als Business Analist. Het voelt geweldig om mijn eerste stappen in mijn carrière bij Sogeti te hebben gezet. Momenteel ben ik bezig met mijn volgende doel: het begeleiden van een stagiair als stagebegeleider. Samen met een ervaren Business Analist neem ik deze uitdaging aan, zodat ik het vak van begeleiden ook onder de knie kan krijgen. Mijn ambitie is om een stagiair met dezelfde kennis, expertise en enthousiasme te begeleiden zoals ik zelf ben begeleid. Het is inspirerend om te zien hoe je bij Sogeti kunt groeien, van stagiair naar Business Analist, en nu zelfs als stagebegeleider! 

Maaike Somers

Maaike Somers

Recruiter

Wil je nog meer weten rond om Business en IT bij Sogeti? Neem dan contact met me op!

Business Analist bij Sogeti

Benieuwd of Business Analist ook iets voor jou is? Bekijk dan de vakgebied-pagina of ga direct naar de vacatures.