HoofdafbeeldingHoofdafbeelding mobiel
  • LinkedIn
  • Facebook

November 17, 2021

De app MijnKPN wordt ontwikkeld door DevOps-teams. Hoe kunnen we deze teams sneller, software van betere kwaliteit laten leveren? Julien Schouten, Senior Agile Quality Coach bij Sogeti vertelt op welke verrassende manier de coaches van Sogeti hebben geholpen.

KPN vroeg Sogeti de MijnKPN-developteams te helpen om sneller en vooral met hogere kwaliteit software te leveren. Tijdens de eerste gesprekken tussen Sogeti en KPN bleek dat de teams daar zelf al ideeën over hadden. Schouten: “De MijnKPN-teams hadden een eisenpakket opgesteld. Zo wilden ze dat wij een plan opstelden, de uitwerking daarvan op ons namen en de overdracht deden. Daarnaast hadden de teams behoefte aan hulp bij de tooling-keuze en moest er een voorstel voor test automation gedaan worden. Maar wij konden dat niet simpelweg uit handen nemen, want dan waren de teams niet meer zelfsturend en werd er geen eigenaarschap genomen.”

Passieve weerstand

De coaches van Sogeti stuitten op meer uitdagingen bij de start van het project. Niet alleen sloten de eisen niet aan bij de doelstelling, ook was er passieve weerstand binnen de MijnKPN-teams. “Hun huidige manier van werken stond verandering in de weg. Daarom besloten wij het roer om te gooien”, zegt Schouten. “Want als we het gaan doen zoals de teams willen, bereiken we onze uiteindelijke doelen niet. Bovendien krijgen de teams dan niet wat ze echt nodig hebben: de kennis en tools om autonoom een continue verbeterslag te maken.”

‘Nee’ verkopen

Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt. Na overleg met de stakeholders besloot Schouten de MijnKPN-teams ‘nee’ te verkopen en te confronteren met hun werkwijze. “Waar wrijving is, ontstaat immers glans. We hebben de voorgestelde aanpak omgedraaid: niet wij, maar jullie gaan aan de slag. Wij coachen de teams zo om zichzelf te helpen”, vertelt Schouten. “Samen met de teams plaatsten we een stip op de horizon. Vervolgens begeleidden we de teams richting dat punt. Het gezamenlijk resultaat hebben we samen vertaald naar een definition of ready en definition of done. Dit keer geen uitgebreid document waar niemand ooit nog naar kijkt, maar een A4’tje met tien geboden.”

Quality mindset

Door middel van coaching en mentoring creëerde Schouten een lean en quality mindset: “We legden het eigenaarschap bij de teamleden en begeleidden hen bijvoorbeeld in refinements en keken met ze naar de acceptatiecriteria.” Bij de nieuwe aanpak wordt aan de teamleden zelf de vraag voorgelegd: wat wil je bereiken en wat heb je daarvoor nodig? “Op een gegeven moment beseften de teams zelf: we weten wat we moeten doen! We moeten zaken aan de voorkant inregelen, de welbekende shift left. Ook leerden de teamleden bij wie ze terecht konden voor hulp en zo spreidde de nieuwe werkwijze en mindset zich uit als een olievlek.” De nieuwe afspraken zijn geborgd in de definition of ready en definition of done. Dus ook wanneer de Sogeti-experts vertrekken, blijft de quality-aanpak en -mindset levend.

Resultaat

De aanpak van Schouten bij MijnKPN is misschien onorthodox, maar het resultaat mag er zijn. “Het is waardevol geweest niet te doen wat de teams voor ogen hadden, namelijk een plan maken waarmee de oorzaak van problemen niet wordt aangepakt. Ook was het waardevol om ze niet simpelweg een plan te geven, maar onze kennis en ervaring in te brengen in het proces waarmee ze zelf plannen maken en er ook echt van leren. Je moet als coach die confrontatie wel aangaan. Natuurlijk levert dat in het begin wel wat gemopper op, maar waar wrijving is, komt glans!”

Meer weten over de Quality services van Sogeti?

Wil je meer weten over wat Sogeti kan betekenen op het gebied van Quality, bekijk onze Quality Assurance pagina. Of wil je direct meer lezen download dan onze whitepaper ‘5 best practices om de time to market te verkorten’

Sogeti impact bij KPN

  • simpelweg een plan uit te voeren, maar door hen te coachen om zelfsturend te worden en verantwoordelijkheid te nemen voor continue verbeteringen in softwarekwaliteit en snelheid.
  • Cultuuromslag en Quality Mindset: Door het eigenaarschap bij de teamleden te leggen, creëerde Sogeti een lean en quality mindset binnen de teams, waarbij het concept van “shift left” centraal stond voor betere kwaliteitscontrole aan het begin van het ontwikkelproces.
  • Aanpak Omgedraaid: In plaats van de aanvankelijke verzoeken van de teams uit te voeren, koos Sogeti ervoor om hen te confronteren met hun werkwijze en hen te begeleiden naar een gezamenlijke visie, vastgelegd in een eenvoudige “definition of ready” en “definition of done.”
  • Duurzaam Resultaat: De nieuwe werkwijze en mindset zijn geborgd binnen de teams, waardoor de kwaliteit en het eigenaarschap ook behouden blijven nadat de Sogeti-coaches vertrokken zijn, wat bijdraagt aan een langdurige kwaliteitsverbetering.
Marco van Winsen

Marco van Winsen

Head of Quality Engineering & Testing

Services

QE&T

In de digitale wereld gaat het om snelle ontwikkelingen en hoge klanttevredenheid. Daarom sturen onze Agile-teams vanaf de start op kwaliteit en hebben ze testactiviteiten geïntegreerd in hun ontwikkelproces. Met de juiste testexpertise leidt dit tot korte feedbackloops en een hoge testdekking gericht op kwaliteit. 

QE&T
Hoofdkaart afbeelding
Hoofdkaart afbeelding

Contact

Expertise aanvragen

Sogeti levert diensten op het gebied van technologie en engineering services. In samenwerking met klanten en partners helpt Sogeti de mogelijkheden en voordelen van technologie zo optimaal mogelijk in te zetten. 

Naar expertise aanvragen