Hero imageMobile Hero image

August 15, 2019

KLM zet technologie in om veiligheid en efficiëntie te verbeteren, zowel in de lucht als op de grond. Sogeti ondersteunt KLM Digital Studio met innovatieve technieken zoals AI en VR om applicaties te ontwikkelen die gevaarlijke situaties herkennen en processen versnellen. Deze oplossingen helpen KLM-medewerkers om hun werk nog veiliger en efficiënter uit te voeren.

Klant

De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) is al bijna een eeuw een begrip in de luchtvaart. In het kader van veiligheid is het essentieel om voorop te lopen met technologie door continu te innoveren.

Vraag

De belangrijkste uitdaging op technologisch vlak is: het versnellen van innovatie onder andere ten behoeve van veiligheid en het verhogen van efficiëntie in processen.

Veiligheid is essentieel als het gaat om luchtvaart, maar ook als het gaat om medewerkers die op de grond werken. Denk hierbij aan mensen die bij de vracht werken en op een veilige en efficiënte manier hun werk moeten kunnen doen.

Klik op onderstaande video waarin KLM en Sogeti meer vertellen over de samenwerking:

Watch Innovatie voor veiligheid bij KLM ✈️ | Koninklijke Luchtvaart Maatschappij on YouTube.

Oplossing

Vanuit Sogeti is een aantal (Young) Professionals ingezet om het team van KLM Digital Studio te ondersteunen.

Deze ondersteuning gebeurt op het gebied van Front End en Back End development in een Agile team om projecten digitaal tot leven te laten komen. Vanuit onderzoek en hypotheses worden applicaties ontwikkeld. Medewerkers van KLM vormen hierbij de doelgroep. Innovatieve applicaties zorgen ervoor dat de medewerkers hun werk steeds beter en veiliger kunnen doen. De slogan van KLM Digital Studio is dan ook: ‘helping our employees do what they do best’.

Innovatieve technieken

Innovatieve technieken waarmee wordt gewerkt zijn bijvoorbeeld artificial intelligence (AI) en virtual reality (VR). Deze technieken worden onder andere ingezet om gevaarlijke situaties te herkennen en te rapporteren. Front End development richt zich hierbij op het visualiseren van deze oplossingen. Voorbeelden van concrete apps zijn bijvoorbeeld de Safety App en de Cabin Quality Inspector. Met de Cabin Quality Inspector kunnen cabines van vliegtuigen worden geïnspecteerd en met de Safety App worden veiligheidsincidenten gerapporteerd.

Virtuele medewerkers

Veiligheid is een belangrijk aspect, maar ook het versnellen van processen is een focuspunt voor KLM. Denk aan het optimaliseren van de interne feedbacktool voor de Cabin crew (piloten en stewards). Waar zij voorheen meerdere rapporten moesten aanleveren over werkgerelateerde verblijven in het buitenland (zoals hotels en vervoer), wordt dit straks een eenvoudig proces door de nieuw ontwikkelde tool. De medewerker kan de klacht of het compliment gemakkelijk invoeren in een toegankelijk formulier. Na het invoeren van de informatie wordt de tekst ondergebracht in de juiste categorie en wordt het formulier doorgestuurd naar de juiste afdelingen met behulp van AI. Deze tool wordt nu binnen een pilotgroep getest.

Menselijk aspect

Hoewel de focus ligt op innoverende techniek, is het menselijk aspect essentieel. Je moet als development-team in verbinding staan met de mensen voor wie je de producten maakt.

Thijs Boerma – Front End Developer Sogeti

Als Sogeti verbeteren wij met technologie echt de dagelijkse levens van mensen. Daarmee impact kunnen maken bij een bedrijf als KLM, dat had ik een jaar geleden echt niet kunnen bedenken.

Youri de Jong – Manager Technology and Engineering KLM

Sogeti maakt bij ons het verschil in het enthousiasme van de mensen die hier rondlopen.

Meer informatie over KLM en webapplicaties?

Neem dan contact met ons op of bekijk onze Front End services.

Sogeti impact bij KLM

  • Versnelde innovatie: Sogeti ondersteunt het KLM Digital Studio-team met Front End- en Back End-ontwikkeling, waarbij innovatieve technologieën zoals artificial intelligence (AI) en virtual reality (VR) worden ingezet. Dit versnelt de innovatie en verbetert de veiligheid en efficiëntie van operationele processen.
  • Veiligheidsapplicaties: Door toepassingen zoals de Safety App en de Cabin Quality Inspector stelt Sogeti KLM-medewerkers in staat om sneller en veiliger te werken. Deze applicaties helpen bij het rapporteren van veiligheidsincidenten en inspecteren van vliegtuigcabines, wat bijdraagt aan een hogere veiligheid en kwaliteit.
  • AI-gedreven feedbacktool: Sogeti ontwikkelde een feedbacktool voor KLM’s cabinepersoneel, die AI gebruikt om feedback automatisch naar de juiste afdeling te sturen. Dit bespaart tijd en stroomlijnt het rapportageproces voor medewerkers, waardoor de interne communicatie efficiënter verloopt.
  • Mensgerichte technologie: Bij elk project houdt Sogeti rekening met het menselijke aspect. Door direct samen te werken met KLM-medewerkers als doelgroep, worden de applicaties afgestemd op hun behoeften en werksituaties, wat zorgt voor een betere werkervaring en meer betrokkenheid.
Fleur de Groot

Fleur de Groot