Alle IT-kennis onder één wereldwijd dak
Werken bij de beste IT dienstverlener van Nederland?
Resultaat door passie voor IT
Start trefwoorden te typen om de site te doorzoeken. Druk enter om te verzenden.
Generative AI
Cloud
Testing
Artificial intelligence
Security
August 17, 2016
ABN AMRO Hypotheken is primair verantwoordelijk voor het acceptatieproces van hypotheken binnen ABN AMRO.
De bank verstrekt hypotheekproducten via verschillende kanalen en onder verschillende merken, zoals ABN AMRO, Florius en DirectBank. Dit onderdeel van ABN AMRO is gevestigd in Amersfoort.
ABN AMRO Hypotheken wilde permanent aanpassingen aan zijn IT-infrastructuur kunnen doorvoeren.
Dat was niet mogelijk omdat de financiële instelling zijn infrastructuur en bijbehorend beheer had ge-outsourced via een partner met een traditioneel outsourcingmodel. Dat betekende weinig flexibiliteit bij een IT-infrastructuur die continu in ontwikkeling is en voortdurend aangepast moet worden. Het was tijd voor een nieuw model en een nieuwe beheerpartner.
De hypotheekverstrekker besloot over te stappen van een outsourcing- naar een co-sourcingmodel. Dat betekent dat alle servers en bijbehorende hardware weer in het eigen pand komen te staan, en het complete IT-infrastructuurbeheer op locatie van ABN AMRO Hypotheken samen met de bestaande netwerk- en telefonie afdeling wordt opgepakt. ABN AMRO Hypotheken had namelijk niet meer de juiste IT-kennis en -expertise in huis om zelf aanpassingen aan zijn IT-omgeving te doen. Daarom ging de financiële instelling op zoek naar een beheerpartner voor zijn IT-infra. Niet volgens een traditionele SLA, maar een preferred supplier die de IT-omgeving constant doorontwikkelt.
ABN AMRO Hypotheken schakelde Sogeti in om zijn infrastructuur te beheren. Waarom Sogeti?
Vanwege de overeenkomsten in bedrijfscultuur en prettige eerdere partnerships. Sogeti en ABN AMRO Hypotheken werken namelijk al langer succesvol samen, onder andere op het gebied van softwareontwikkeling en architectuur. Uit deze samenwerking bleek al dat Sogeti de lange termijn in de gaten houdt, kwalitatief goede mensen aan boord heeft en realistisch is over de eigen competenties – eigenschappen die ABN AMRO Hypotheken zoekt in een IT-partner.
Sogeti en ABN AMRO Hypotheken werken samen volgens een co-sourcingmodel, met de contractuele afspraken over uitzonderingssituaties en calamiteiten vastgelegd in een SLA. Ofwel; Smart Infrastructure Management (SIM) gebaseerd op de behoefte van ABN AMRO Hypotheken. Dat leidt tot flexibiliteit. Zo kan de financiële instelling in piektijden infrastructuurspecialisten van Sogeti inschakelen naar wens. Voor het standaard beheer is een team Sogetisten aanwezig op de werkvloer. Langzaam krimpt dit team en neemt ABN AMRO Hypotheken meer eigen infrabeheerders aan. Op deze manier draagt Sogeti zijn beheerkennis geleidelijk over.
Het Sogeti-team houdt een vinger aan de pols en voert pro-actief changes aan de IT-omgeving door. Dat gebeurt nu ook op een agile manier, via SCRUM. Door deze continue stroom van verbeteringen is de IT-architectuur altijd up-to-date en kan ABN AMRO Hypotheken snel aanpassingen doorvoeren. Het resultaat? De hypotheekverstrekker kan met haar change-ready infrastructuur direct inspelen op marktkansen, bijvoorbeeld door nieuwe producten of projecten te ondersteunen met passende IT.
Karst Ziel – Manager ICT ABN AMRO Hypotheken
Door co-sourcing hebben we de juiste mankracht en kennis voorhanden, ondervinden we geen weerstand bij changes en hebben we alle resources op de vloer waardoor de communicatie en coördinatie soepel verloopt.
Alain Doeleman – Contractmanager Infrastructuur Sogeti
Co-sourcing was voor ABN AMRO Hypotheken de ideale constructie: ze hebben geen omkijken meer naar het dagelijks beheer, terwijl ze grip houden op hun infrastructuur.
Benieuwd naar hoe je net als ABN AMRO Hypotheken een co-sourcing aanpak voor het beheer van de IT-infrastructuur kunt opzetten? Bekijk onze services of vraag direct onze expertise aan.