Hero imageMobile Hero image
  • LinkedIn
  • Facebook

May 24, 2019

Pefa en Sogeti ontwikkelden Pefa eLog, een webapp die schippers in staat stelt om vangstregistraties eenvoudig bij te houden en te verzenden, zelfs vanaf open water. Dankzij deze applicatie voldoen vissers nu sneller aan de wetgeving en beschikken stakeholders direct over de benodigde data, ongeacht de locatie.

Klant

Pefa houdt zich bezig met online oplossingen ten behoeve van de visserij.

Zo wil Pefa de vishandel makkelijker maken ‘voor iedereen’: vissers, kopers en veilingen. Pefa biedt innovatieve oplossingen voor processen in de hele vishandel-keten.

Vraag

Lang was het voor schippers niet mogelijk om vanaf open water verbinding te maken met het internet.

Vangstregistratie was mede daardoor een omslachtig en tijdrovend proces – om de cijfers te kunnen verwerken moest er verbinding worden gemaakt met een modem. Verbinding met het internet was daarnaast alleen mogelijk via satellietverbinding. Pas als de veiling de verkooplijsten compleet had, kon de schipper de verplichte aangifte verzenden naar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). 

Pefa wil haar online dienstverlening binnen de keten uitbreiden en daarmee hun klanten beter van dienst zijn. De komst van een betere internetverbinding op open water bood mogelijkheden. Hoe efficiënt zou het zijn als de verplichte vangstregistratie vanaf elk device en elke locatie gedaan kan worden – aan boord, maar ook in de haven of zelfs thuis? Na eerdere succesvolle samenwerkingen besloot Pefa Sogeti voor dit project in te schakelen.

Oplossing

In samenwerking met Pefa ontwikkelde Sogeti Pefa eLog : een webapp waarmee schippers overal hun vangstregistratie kunnen bijhouden.

Met elog kunnen vissers hun dagelijkse vangstregistratie doorgeven aan de NVWA. De Microsoft webapplicatie is overal bereikbaar: vanuit huis, vanaf de wal, op zee, via smartphone, tablet en laptop. Hetzelfde geldt voor de ingevulde gegevens. Waar communicatie tussen de wal en schippers voorheen lastig was, zijn de ingevulde data nu meteen beschikbaar voor alle stakeholders aan de wal. 

Snelheid en latency

Tijdens de ontwikkeling van de webapp vormden snelheid en latency de grootste uitdaging. De webapp moet namelijk ook op zee, met een instabiel netwerk, toegankelijk en betrouwbaar zijn. Vanuit de Cloud en Microsoft Expertise van Sogeti is de webapp als Single Page Application ontwikkeld op basis van .NET Core, JQuery en KnockoutJS. 

Sinds januari 2018 wordt er met het Pefa eLog gevaren. De applicatie bewijst het gemak waarmee de vissers nu aan de wetgeving kunnen voldoen.

Sogeti werkt al langere tijd samen met Pefa ten behoeve van diverse oplossingen in de keten van haar dienstverlening. Zo vernieuwde Sogeti in samenwerking met Pefa alle veilingsoftware. 

Gijsbert Spek  – Algemeen directeur Pefa 

Met Pefa eLog bieden we vissers niet alleen veel gebruiksgemak. Het systeem biedt ook nieuwe mogelijkheden om de markt beter te informeren over wat er waar gevangen wordt. Dat is hele waardevolle informatie voor inkopers van verse vis.

Martijn Mulder – Senior Software Architect Microsoft

Geen enkele visser heeft zin in deze verplichte vangstregistratie, maar het móet. De webapp hoefde daarom niet fancy te zijn, als het maar eenvoudig in gebruik is.

Meer informatie over elog en andere weboplossingen? 

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van webapplicaties om jouw processen en/of dienstverlening te verbeteren? Neem dan contact met ons op.

Sogeti impact bij Pefa

Eenvoudige vangstregistratie: Sogeti ontwikkelde Pefa eLog, een webapplicatie waarmee vissers hun verplichte vangstregistratie overal kunnen doorgeven, zelfs vanaf zee, via elk device.

Toegankelijk en snel: Dankzij Sogeti’s Microsoft-expertise werkt de app betrouwbaar, ook op open water met instabiele verbindingen, waardoor data direct beschikbaar is voor stakeholders aan de wal.

Gebruiksvriendelijke oplossing: Pefa eLog voldoet aan wetgevingseisen en biedt vissers een eenvoudig en efficiënt registratiesysteem, wat de visserijsector helpt bij het optimaliseren van informatie-uitwisseling.

Marïet Bruinsma

Marïet Bruinsma