Alle IT-kennis onder één wereldwijd dak
Werken bij de beste IT dienstverlener van Nederland?
Resultaat door passie voor IT
Start trefwoorden te typen om de site te doorzoeken. Druk enter om te verzenden.
Generative AI
Cloud
Testing
Artificial intelligence
Security
January 08, 2025
Stedin is netbeheerder voor de provincies Utrecht, Zeeland en een groot deel van Zuid-Holland. In deze regio zorgt Stedin dat 2,3 miljoen huishoudens en bedrijven over energie beschikken. Zonder goed functionerend elektriciteits- en gasnetwerk, geen bedrijvigheid en woningen. Daarom timmert de netbeheerder hard aan de weg om in de toekomst meer afnemers van duurzaam opgewekte elektriciteit te kunnen voorzien. Dat vraagt niet alleen om extra aansluitingen, maar ook om een steviger elektriciteitsnet dat grotere pieken en dalen aankan, van bijvoorbeeld windmolens en zonneparken.Stedin faciliteert de energietransitie door het elektriciteitsnetwerk geschikt te maken voor meer, duurzame stroom en door samen te werken met onder andere overheden, energieleveranciers en universiteiten. Maar deze transitie vraagt veel van technisch personeel.
Door de energietransitie is er veel vraag naar technici zoals monteurs, werkvoorbereiders en ingenieurs. Maar goede technisch medewerkers zijn schaars. Daarom wil Stedin graag de workload van technisch personeel verminderen met digitale tools. Dergelijke intelligent automation kan medewerkers werk uit handen nemen, waardoor ze meer hands-on tool time over hebben voor de energietransitie. Bijkomend voordeel is dat intelligent automation tools steeds geavanceerder en slimmer worden doordat ze vaker een zelflerende AI-component bevatten.
Bij het stimuleren van intelligent automation liep Stedin tegen twee uitdagingen aan. Ten eerste: hoe kunnen we de hele organisatie doordringen van het nut van dergelijke tools en daarover laten nadenken? De netbeheerder wilde dat dit besef zich als een olievlek door de geheel organisatie zou verspreiden. Ten tweede wilde Stedin intelligent automation sneller kunnen ontwikkelen en uitrollen. Daarom ging Stedin op zoek naar een IT-partner die de juiste development expertise op het juiste moment kan leveren.
Stedin nam Sogeti in de arm als development expertise partner. Sogeti vult deze rol in door Stedin te ondersteunen met elf software developers en te voorzien van strategisch, technologisch advies. De Sogeti-developers brengen elk hun eigen kennis en ervaring mee vanuit uiteenlopende eerdere klussen. Dus naast de vereiste basiskennis, beschikken ze over skills voor specifieke tooling en componenten. Daardoor leren developers van elkaar, groeit de kennis van het development team en heeft Stedin altijd wel de gewenste development-expertise in huis.
Het bedenken, uitwerken en ontwikkelen van intelligent automation-oplossingen wordt centraal aangestuurd door het Intelligent Automation Team. Heeft een andere afdeling ook baat bij een mogelijke tool? Dan zorgt het Intelligent Automation Team dat kennis gedeeld wordt en betrokkenen medewerkers van verschillende bedrijfsonderdelen met elkaar in contact komen. Zo maakt de gehele organisatie kennis met de mogelijkheden en voordelen van intelligent automation met AI.
Stedin kan de flexibele schil van Sogeti software developers op- en afschalen wanneer nodig. Om in de toekomst nog efficiënter de juiste developer te kunnen aandragen, tuigen Stedin en Sogeti een structuur op waarin developers geclassificeerd worden aan de hand van hun kennis, ervaring, opleiding en specialiteit. Heeft Stedin bijvoorbeeld de volgende maand behoefte aan een medior developer die gespecialiseerd is in UiPath? Dan kan Sogeti deze als bijvoorbeeld type 3 geclassificeerde expert snel vinden en voorstellen.
Sogeti en Stedin ontwikkelen uiteenlopende tools om efficiënter te werken en de hands-on tool time van technici te vergroten. Bijvoorbeeld een oplossing voor e-mailclassificatie die ontvangen e-mails analyseert en classificeert waardoor geautomatiseerde workflows, taken en prioritering mogelijk zijn. Deze intelligent automation filtert de vraag van de afzender uit de e-mailcontent en stelt een antwoord op. Vervolgens bepaalt de medewerker zelf of hij dit antwoord stuurt en eventueel aanpast. Op deze manier blijft de human in the loop. Als het classificatiemodel wordt opgeschaald naar andere vormen van communicatie over heel Stedin, kan dit duizenden classificaties per dag uitvoeren. Een ander praktijkvoorbeeld is een AI-tool voor fotoclassificatie. Deze zelflerende oplossing herkent foto’s van bijvoorbeeld magazijnonderdelen of meterkasten zodat medewerkers die niet meer hoeven op te zoeken.
De tools die Stedin en Sogeti ontwikkelen, worden steeds geavanceerder en daarmee slimmer. Dat komt aan de ene kant doordat, naast Robotic Proces Automation (RPA), ook vaker AI-componenten en andere intelligente technologie worden toegevoegd. Op deze manier vloeit RPA langzaam over in intelligent automation. Aan de andere kant zijn deze tools zelflerend, dus functioneren deze steeds efficiënter en nauwkeuriger. Het resultaat van deze transitie naar intelligent automation? Stedin maakt een continue verbeterslag en de hands-on tool time van technische personeel neemt steeds verder toe. Daardoor kunnen zij zich meer en meer richten op hun kerntaken om de energietransitie te versnellen.
SME Data Platform
Services
Intelligent Automation omvat RPA en HyperAutomation. Het combineert technologieën om niet alleen repetitieve taken te automatiseren, maar ook complexe processen te verbeteren met data-analyse en AI. Een voorbeeld is het gebruik van NLP om e-mails automatisch te analyseren en naar de juiste afdelingen te sturen.
Contact
Sogeti levert diensten op het gebied van technologie en engineering services. In samenwerking met klanten en partners helpt Sogeti de mogelijkheden en voordelen van technologie zo optimaal mogelijk in te zetten.