Hero imageMobile Hero image
  • LinkedIn
  • Facebook

March 22, 2020

Sogeti ontwikkelde een digitale app voor een grote speler in de olie- en gasindustrie om het kwaliteitscontroleproces van buizen te stroomlijnen. Inspecteurs kunnen nu metingen direct in de app invoeren, wat de inspectietijd terugbrengt van twee weken naar enkele uren. Deze oplossing vermindert fouten en levert aanzienlijke kostenbesparingen, waardoor het bedrijf zijn concurrentievoordeel behoudt.

Kosten verlagen in een uitdagende markt

Om concurrerend te blijven op de markt moeten olie- en gasbedrijven manieren vinden om kosten te besparen. De sleutel hiervoor is het stroomlijnen van operationele efficiëntie door continue innovatie. Een wereldleider in het beheer van de levenscyclus van olie- en gasprojecten zet zich in voor precies dit doel. Het bedrijf werkt er continu aan om bestaande technologieën en processen opnieuw uit te vinden om daarmee procedures te vereenvoudigen en grotere efficiëntie te stimuleren. Onlangs werkte het bedrijf samen met Sogeti om zijn benadering van de kwaliteitscontrole na de productie van dure buizen die worden gebruikt bij de productie van olie te transformeren, hun levensduur te verlengen en duizenden euro’s per jaar te besparen. Lees verder om te ontdekken hoe dit is gerealiseerd!

Fouten elimineren en nauwkeurigheid verbeteren

Voor het verwerken van olie zijn reactoren nodig die uit speciale buizen bestaan. Deze buizen zijn op maat ontworpen en kosten elk ongeveer een miljoen euro. Omdat het zeer duur is om ze te vervangen, volgt de klant van Sogeti een strikt kwaliteitscontroleprogramma om ervoor te zorgen dat de productie wordt geoptimaliseerd. Het doel is ervoor te zorgen dat elke buis zo lang mogelijk op zijn best presteert. Verlenging van de levensduur van een buis voor slechts één jaar staat al gelijk aan een enorme besparing op operationele kosten.

Terwijl elke buis wordt geproduceerd, onderwerpt het bedrijf deze aan een reeks stresstests om te beoordelen hoe deze tijdens de productie zou kunnen presteren. Eerst registreert een inspecteur de rechtheid, wanddikte, amplitude en ovaliteit van de buis. De inspecteur buigt vervolgens de buis 90 graden en voert dezelfde metingen opnieuw uit. Daarna ondergaat de buis een mechanische warmtebehandeling voordat inspecteurs de metingen opnieuw registreren. Traditioneel vertrouwt het bedrijf op werknemers om metingen handmatig uit te voeren en op te nemen. Inspecteurs noteerden de metingen met pen en papier en voerden ze later in een computer in. Dit proces was tijdrovend en vatbaar voor menselijke fouten.

De olie- en gasleider had een oplossing nodig om het kwaliteitscontroleproces te versnellen en de kans op fouten te verminderen. Het wilde ook een manier om meer inzicht te krijgen in het buigproces van de buis. Hiervoor benaderde het bedrijf Sogeti om een ​​digitale app te maken en te testen om pen en papier te vervangen. De app moest intuïtief zijn en directe toegang bieden tot bedrijfsgegevens en logbestanden die zijn opgeslagen in een beveiligde database. Het olie- en gasbedrijf wilde ook dat de app na de eerste release op elke site zou worden geïmplementeerd.

Transformatie van gegevensaggregatie via digitale app

Een Sogeti-workshop hielp bij het definiëren van de specifieke zakelijke vereisten. Samen hebben de twee organisaties een reeks visuele concepten gemaakt voor een digitale app en onmiddellijke goedkeuring. Toen het voor de klant duidelijk was dat het voorstel voldeed aan hun verwachtingen, stelde Sogeti de logische stroom en het eerste ontwerp voor de app samen, inclusief details voor de vereiste functionaliteit.

Aan de voorkant hadden werknemers een intuïtieve gebruikersinterface nodig, waarmee ze snel en eenvoudig metingen rechtstreeks op de fabrieksvloer konden registreren. Aan de achterkant hadden ze een veilige, enkelvoudig gedigitaliseerde database nodig die gemakkelijk toegang biedt tot opgeslagen gegevens en pdf-, Excel- en csv-logbestanden. Hiervoor koos Sogeti voor een standalone Microsoft Azure SQL-database die, in de cloud, de voorkeur had boven integratie in de on-premise IT van de klant. Ondertussen moest het apparaat voor de eindgebruiker klaar, draagbaar en robuust zijn om de onvermijdelijke stoten of vallen te weerstaan, daarom raadde Sogeti Panasonic Toughpad aan.

FZ-A2’s aangedreven door Intel Atom® x5-Z8550-processors, met een Android-besturingssysteem. De olie- en gasleider gaf de voorkeur aan Android OS vanwege de gewenste interoperabiliteit en flexibiliteit die vereist zijn door de inspecteurs die de buigtests uitvoeren. De eerste productrelease duurde slechts zes weken en voldeed aan en overtrof de verwachtingen van het bedrijf op het gebied van tijd, waarde en beperkt risico.

Meer operationele efficiëntie, lagere kosten

Het gebruik van de digitale app heeft het kwaliteitscontroleproces van buizen getransformeerd. Omdat medewerkers de meetwaarden nu rechtstreeks in de app invoeren, is de tijd die ze nodig hebben om een ​​volledige inspectie uit te voeren, teruggebracht van twee weken naar slechts enkele uren. Ook is de ruimte voor menselijke fouten verminderd.

Dankzij ingebouwde berekeningen hebben de inspecteurs nu direct toegang tot een breed scala aan nauwkeurige gemiddelde metingen die in de loop van de tijd zijn genomen. Hierdoor wordt het voor hen gemakkelijker om latere analyses uit te voeren, langetermijntrends op te sporen en proactieve, corrigerende maatregelen te implementeren om de productie van buizen te verbeteren.

Ze kunnen ook problemen identificeren tijdens het inspectieproces in plaats van erna, wat betekent dat ze niet langer tussen locaties hoeven te vliegen om problemen op een later tijdstip op te lossen. De olie- en gasleider schat dat dit alleen al tot 5.000 euro per jaar aan vervolgvluchtkosten bespaart. Ten slotte verwacht het bedrijf door de levensduur van elke buis te verlengen een besparing van maximaal vijf procent op de fabricage van elke nieuwe buis die vooruit beweegt.

Na deze eerste ronde van gebruikersfeedback heeft Sogeti de app verder verbeterd door functionaliteit toe te voegen waarmee inspecteurs opmerkingen kunnen schrijven als ze iets ongewoons of abnormaals zien. Ze kunnen hun invoer ook snel bekijken en wijzigen via een overzichtsscherm, wat mogelijkheden biedt voor continue verbetering. Door samen te werken met Sogeti kan het olie- en gasbedrijf snel en efficiënt innovaties testen die de efficiëntie verbeteren en kosten besparen. Het bedrijf profiteert ook van de stabiliteit en continuïteit die het werken met een grote serviceprovider met zich meebrengt, evenals de ongeëvenaarde service en nazorg van Sogeti.

Voordelen van de oplossing

  • De tijd die nodig is om de buisinspectie te voltooien is teruggebracht van twee weken tot een paar uur
  • Minder menselijke fouten omdat de metingen rechtstreeks in de app worden geregistreerd
  • Ingebouwde berekeningen zorgen voor nauwkeurigere gemiddelden van metingen in realtime voor latere trendanalyse
  • Besparingen tot 5.000 euro per jaar op vervolgvluchten, aangezien inspecteurs problemen tijdens de inspectie kunnen identificeren en aanpakken, in plaats van na het evenement
  • Verlaging van de productiekosten voor elke buis met vijf procent
  • Veilige opslag van logfiles en andere data in een privé database op Microsoft Azure Cloud
  • Gestandaardiseerde replicatie van app en proces op alle productielocaties

Leiderschap behouden, competitief blijven

De eerste implementatie bewees dat de nieuwe digitale app van Sogeti zou helpen om de nauwkeurigheid te verbeteren, de operationele efficiëntie te stroomlijnen en aanzienlijke kostenbesparingen in het kwaliteitscontroleproces van buizen mogelijk te maken. Uiteindelijk helpt de innovatieve app het bedrijf zijn leidende positie te behouden in een zeer competitieve en uitdagende markt. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Bekijk onze Digital services!

Naar Digital services

Sogeti impact

  • Efficiënter kwaliteitscontroleproces: Dankzij de digitale app van Sogeti is de tijd voor buisinspecties verkort van twee weken naar enkele uren, met minder kans op menselijke fouten.
  • Kosteneffectiviteit: De app bespaart het bedrijf jaarlijks tot 5.000 euro op vervolgvluchten en verlaagt de productiekosten per buis met vijf procent door proactief onderhoud.
  • Realtime datatoegang: Inspecteurs kunnen direct nauwkeurige meetgegevens opslaan en analyseren via een veilige Microsoft Azure Cloud-database, wat lange termijn trendanalyse vergemakkelijkt.
  • Consistente implementatie: De app en het proces zijn gemakkelijk te repliceren op alle productielocaties, waardoor het bedrijf zijn leidende positie in de sector kan versterken.