Sogeti Smart Workspace blog medewerkerstevredenheid webbanner

Hoe optimaliseer je medewerkerstevredenheid?

HR-managers van Nederland doen hun uiterste best om nieuw, goed personeel te werven. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Verlaag daarom het verloop en verhoog de medewerkerstevredenheid! Hoe? Introduceer een digitale werkplek die dagelijkse ergernissen wegneemt en werknemersgeluk verhoogt.

HR-managers van Nederland doen hun uiterste best om nieuw, goed personeel te werven. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De uitstroom van medewerkers beperken, werkt beter voor je organisatie en de algehele werkdruk. Verlaag daarom het verloop en verhoog de medewerkerstevredenheid! Hoe? Introduceer een digitale werkplek die dagelijkse ergernissen wegneemt en werknemersgeluk verhoogt.

De werkdag bestaat uit momenten van geluk en frustratie. Vaak komt ergernis door omslachtige procedures zoals veranderingen in applicaties bij declareren, processen die niet aansluiten op de behoefte van medewerkers, applicaties die niet toegankelijk zijn en ander digitaal leed. De oorzaak: slechte communicatie tussen IT en medewerkers. Hierdoor is IT niet altijd op de hoogte van de behoefte van medewerkers, terwijl deze wel bepaalt welke hard- en software gebruikt wordt. De keuze uit laptops bestaat vaak uit één model en de vooraf bepaalde software begrenst collega's in plaats van dat deze ze helpt. Idealiter bepaalt de werknemer waarmee en hoe die werkt, in de praktijk moeten medewerkers zich aanpassen aan systemen.

Hard- en software moet aansluiten op medewerkers

Tegenwoordig weten je collega's zelf wel hoe én waarmee ze het beste werken. Een grote of kleine laptop, een Windows-computer of juist een Apple en natuurlijk een smartphone van hún keuze. De hoeveelheid en het type software sluit ook vaak niet goed aan bij wat medewerkers echt nodig hebben. We zien dat een IT-dienst van een klant 1600 applicaties aanbiedt, maar op basis van functionaliteit zijn er misschien maar 300 nodig. Goed overleg tussen IT en gebruikers zorgt voor een goede, minimale set aan applicaties. Hierdoor wordt het voor medewerkers minder complex en werken ze efficiënter.

Keuzevrijheid leidt tot medewerkerstevredenheid

Sluit de software niet aan bij hun werk? Dan downloaden ze zelf wel de apps, net zoals ze dat thuis gewend zijn. Maar de apps die buiten het zicht van de organisatie gebruikt worden, zijn een potentieel security-probleem! Daarnaast wil je helemaal niet dat collega's zich in bochten moeten wringen om soepel te kunnen werken. Je wil juist de balans tussen keuzevrijheid en een veilige werkplek. Dat is een uitdaging voor medewerkers en IT. Zorg daarom dat je luistert naar behoeftes van medewerkers en biedt waar mogelijk keuzevrijheid. Het meest belangrijke? Bied een digital werkplek die zich aanpast aan de functie en taken van een medewerker. Dat leidt tot medewerkerstevredenheid.

Selfserviceportaal voor hard- en software

Hoe kies jijzelf een nieuwe computer en nieuwe software uit? Meestal via vergelijkingssites en een appstore waarin je duidelijk ziet wat waarom handig voor jou is. Waarom zou je zoiets dan ook niet je medewerkers aanbieden? Op de Sogeti Smart Workspace kiezen ze via een portaal een computer en telefoon. Ze kunnen direct aan de slag dankzij de standaardbundel software, gebaseerd op hun werkzaamheden. Op het portaal vinden ze nog heel veel andere apps. Staat die ene app die ze nodig hebben er niet tussen? Dan sturen ze via het portaal een verzoek en IT onderzoekt hoe en of zij kunnen voldoen aan deze wens. Zo blijft de digitale werkplek aansluiten op de wensen en behoeften van je medewerkers en centraliseer je wisselingwerking tussen IT en medewerkers.

Data helpt je medewerkers optimaal te faciliteren

De werkplek past zich niet uit zichzelf aan, je moet blijven luisteren naar de wensen en ongemakken van je collega's. Hoe zou het zijn als het systeem de vinger aan de pols houdt? Dat bijvoorbeeld de ene groep kenniswerkers wel veel via Teams werkt, en anderen nog vooral via e-mail? Met deze informatie kun je het gesprek aangaan en ze laten zien dat er handige tools beschikbaar zijn waarmee ze soepeler werken. Zij kiezen vervolgens welke hard- en software echt voor hen werkt en daarmee buig jij dagelijkse momenten van frustratie om naar geluk.

Deel dit artikel

Lees ook de andere blogs uit deze serie:

  1.  5 tips voor succesvolle onboarding van nieuwe medewerkers
  2.  4x medewerkersbetrokkenheid verbeteren
  3.  De werkplek die zich blijvend aanpast

 

Whitepaper 

Wil je de productiviteit en het werkgeluk van je medewerkers verbeteren? Download dan nu de whitepaper: Werknemerstevredenheid verhogen met een digitale werkplek

 

whitepaper medewerkerstevredenheid verbeteren mock-up

 

Download whitepaper