Hero imageMobile Hero image
  • LinkedIn
  • Facebook

April 29, 2019

Wellicht is het je al opgevallen dat de jeugd van nu wel erg veel bezig is met het maken van YouTube-video’s, het opzetten van een goed lopend Instagram-kanaal of het starten van een podcast. Dat komt omdat de synthetische generatie (mensen geboren na het jaar 2000) heel erg gefocust is op zelfexpressie. In dit artikel gaan we dieper op dit begrip in, en leer je ook waarom dit waardevol is voor jou en je organisatie.

Wat is zelfexpressie? 

Met zelfexpressie laat je zien wie je bent. Dit kan op allerlei creatieve manieren, zoals het maken van muziek, maar bijvoorbeeld ook door het dragen van bepaalde kleding. Voor de synthetische generatie is zelfexpressie belangrijk: ze willen de wereld van nu graag laten zien wie ze zijn. In zekere zin is dit niet nieuw, ook vorige generaties deden dit. Maar er zit wel een verschil in de manier waarop dit gebeurt. Waar vorige generaties zich vooral uitten door zich bij een bepaalde subcultuur aan te sluiten, doet de synthetische generatie dat door middel van het maken en delen van foto’s en video’s op social media. 

Een trampoline met 10.000 cheese balls 

De Amerikaanse tiener Tanner Fox is hier een goed voorbeeld van. Hij heeft zijn eigen YouTube-kanaal met miljoenen volgers. In deze video(externe link) vult hij de trampoline in zijn achtertuin met 10.000 cheese balls, om er vervolgens stunts op te doen. Hoewel deze video door volwassenen opgevat kan worden als simpel, raar tienergedrag, laat Tanner juist veel waardevols zien. Hij showt zijn trucs op de trampoline, maar ook zijn kwaliteiten als filmer en editor. Het feit dat deze video al 17 miljoen keer is bekeken, laat ook zien dat hij weet hoe hij mensen moet bereiken. Het is dus één grote expressie van zijn creativiteit. 

Liever YouTuber dan arts

Onderzoek wijst uit dat kinderen van nu liever YouTuber willen worden dan arts of politieagent(externe link). Maar liefst driekwart van de ondervraagde kinderen wil graag hun eigen YouTube kanaal hebben. De reden daarvoor is opvallend. Het is niet zozeer het geld dat hen aantrekt, maar juist de mogelijkheid tot creativiteit en zelfexpressie. Deze waarden zijn duidelijk belangrijker voor hen dan geld. 

Waarom zelfexpressie waardevol is voor jouw organisatie

Dit laatste is goed nieuws voor jou en je organisatie. In een wereld die alsmaar ingewikkelder wordt, en waarin ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen, is het belang van creativiteit ontzettend belangrijk. En daar is de synthetische generatie heel erg goed in. Voor hen leidt zelfexpressie tot creativiteit. Al vanaf jonge leeftijd experimenteren zijmet allerlei soorten media en technologische snufjes, en zoeken ze naar nieuwe manieren om zichzelf te kunnen uitdrukken. Dit zorgt voor een creatieve geest die goed kan helpen bij de uitdagingen van morgen. 

Meer over de synthetische generatie 

Wil je alles weten over de synthetische generatie en de impact die ze hebben nu en in de toekomst? Download dan hier het nieuwe VINT rapport.

Download het rapport

Menno van DOORN

Menno van DOORN

Principal VINT