De geheime missie als UX/UI Designer

/
  • LinkedIn
  • Facebook

June 17, 2024

Stel je voor: je bent lekker bezig als UX/UI Designer en werkt aan een nieuwe tv-applicatie voor T-Mobile. Tot de telefoon gaat en je uit het niets onderdeel wordt van een grote rebranding die in het geheim wordt voorbereid. Het overkwam Selen Donmez 

Samen met twee andere designers van Sogeti werkte ik aan een vernieuwde tv-applicatie voor T-Mobile. Er waren nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan de software in de tv-box. Als UX/UI Designer maakte ik een zoekpagina en hield me bezig met de styling hiervan. De geheime opdracht was al bezig toen ik aan het team werd toegevoegd.

Een verassend telefoontje

Op een dag werden we gebeld door onze salescontactpersoon van Sogeti dat we een NDA moesten ondertekenen, een geheimhoudingsverklaring. Zomaar ineens. Ik wist totaal niet waar het over ging. Hij zei: “Je mag niks meer zeggen over je werk en opdracht. Niet tegen je collega’s, niet tegen familie of vrienden.” Alle teamleden zijn toen individueel in een online meeting bijgepraat. We kregen trouwens alleen de hoofdlijnen te horen, de details wisten we nog niet.

De rebranding naar Odido

T-Mobile zou Odido worden. Die hele rebranding werd al een paar jaar in het geheim voorbereid. En dus veranderde onze opdracht van het ene op het andere moment. Alles waar we mee bezig waren, moesten we aanpassen aan de nieuwe look-and-feel. Het Odido-jasje. Dat betekende dat we de nieuwe tv-app moesten bewerken in de nieuwe kleuren en met nieuwe lettertypen. Maar de oude versie werd ook nog gebruikt, dus die moest eveneens worden aangepast. Daar had T-Mobile geen designbestanden van. Daarom maakten we screenshots van de oude versie en die ontwierpen we opnieuw. En ondertussen moest er ook nog een mobiele versie worden gemaakt. Ja, dat was behoorlijk veel tegelijk.

Geheimhouding en werken vanuit huis

Het was best ongemakkelijk om zo’n groot geheim te bewaren. Ik werk vanuit huis en woon nog bij mijn ouders, met mijn broer en zus. Maar ik mocht dus niets vertellen en zij mochten ook niets zien op mijn laptop. Het meest bizarre was dat ik bij T-Mobile een tv moest ophalen, omdat ik testen moest doen. Dat kon ik natuurlijk niet op de tv in de woonkamer doen, terwijl mijn ouders en zus en broer daar rondliepen. Dus plaatste ik de tv in mijn slaapkamer op m’n bureau, en werkte ik met mijn laptop op schoot. Uiteraard met de deur dicht.

Werken op kantoor en reizen met collega’s

Een keer per maand zat ik op kantoor bij Odido en wekelijks werk ik op kantoor bij Sogeti. Ik reis altijd samen met enkele Sogeti-vriendinnen. Onderweg praat je dan normaal natuurlijk ook over het project waarmee je bezig bent. Nu moest ik opletten dat ik me niet versprak. Dan zei ik maar alleen dat ik werkte aan een tv-applicatie, als ze doorvroegen moest ik het gesprek een andere wending geven. Eenmaal op kantoor ging ik in een hoekje zitten. Als er een collega langskwam, klapte ik snel mijn scherm dicht. Dat zag er natuurlijk verdacht uit. Eén collega was zo nieuwsgierig dat hij probeerde mee te gluren. Mensen denken met dat soort gedrag toch snel dat je YouTube-video’s zit te kijken!

Het einde van de geheime missie

Na een maand of drie was het zover. Na de zomer in september 2023 is de rebranding openbaar geworden! Dat was echt een ontzettend leuke dag. ’s Ochtends was er een presentatie in de koffieruimte op het hoofdkantoor. Dat kantoor was in een paar dagen tijd helemaal omgebouwd in de nieuwe stijl. We waren daar met alle winkelmedewerkers, kantoormensen en externen. Er werd afgeteld naar het officiële moment, met confetti en al en ’s avonds was er een groot feest in Ahoy.

De opluchting en het eindresultaat

Eindelijk mocht ik vertellen waar ik mee bezig was geweest en waarom ik al die tijd zo geheimzinnig had gedaan. Mijn familie, vriendinnen en collega’s reageerden allemaal erg positief. Ze begrepen het wel! Eerlijk gezegd heb ik het eind resultaat van de tv-app niet eens gezien. Ik had al een nieuwe opdracht en de andere Sogetisten hebben alles afgerond, waaronder de mobiele variant. Daar hadden we meer een controlerende rol. Als ik het eindresultaat wil zien, moet ik een abonnement op Odido nemen, haha.

Lessons learned

Ondanks dat het een groot avontuur was, heb ik ook wat harde lessen geleerd. Zo weet ik nu bijvoorbeeld dat ik het niet fijn vind om halverwege een project binnen te komen. Liever ben ik vanaf de opbouw betrokken, zoals bij mijn huidige opdracht. Daarnaast heb ik veel geleerd over werken met een tv-applicatie en met designsystems, dat is het overzicht van alle verschillende elementen die je gebruikt in een ontwerp, zoals buttons, labels en lettertypen. Maar ik heb vooral geleerd dat ik goed geheimen kan bewaren!

Ook werken aan toffe (geheime) opdrachten?

Bij Sogeti zijn we op zoek naar IT professionals zoals Selen. Wil jij ook graag werken aan toffe opdrachten bij diverse klanten? Bekijk dan alle vacatures en wie weet vertellen we binnenkort jouw verhaal!

Mariët  Bruinsma

Mariët Bruinsma