Hero imageMobile Hero image
  • LinkedIn
  • Facebook

August 24, 2023

We leven in een interessante tijd. Vandaag de dag wordt steeds meer gebruik gemaakt van spraaktechnologie en chatbots. Deze technologie is steeds minder van een menselijk contact te onderscheiden. Aan de andere kant zien we een generatie die on- en offline leeft en daar weinig verschil in zien. Ze ontmoeten elkaar in het echte leven, maar vooral online. Bijvoorbeeld via Fortnite, Snapchat, TikTok en Brawl Stars. Daarnaast groeien ze op met de nieuwe manier van interactie.

De belofte

Wanneer we spraaktechnologie en chatbots met elkaar verbinden ontstaan er mooie kansen voor organisaties! Want spraaktechnologie en chatbots zijn middelen om een digitale persoonlijkheid te creëren. Een persoonlijkheid met karakter en een mening, zoals chatbot Nikki bij DSW. Via zo’n digitale persoonlijkheid kunnen organisaties onderdeel worden van de vriendengroep van die Fortnite spelende generatie. Je voelt al aan, dit levert zo’n intieme band op dat er veel inzicht in de behoefte van die klant ontstaat. Dat biedt enorm veel waarde, wat dus de belofte is van zo’n digitale persoonlijkheid!

Fortnite

Je ziet het steeds vaker gebeuren: de nieuwe generatie stelt vragen, sluit een verzekering af of vult de winkelwagen via Amazon Alexa of Google Home. Maar een smart speaker is niet het enige kanaal waar die jonge generatie gebruik van maakt. De digitale persoonlijkheid kan ook aanwezig zijn in Fortnite of meteen hulp bieden en zaken regelen na een auto-ongeluk of status updates geven en klachten afhandelen naast een bouwterrein.

Synthetische generatie

Je merkt, een intieme band tussen organisatie en klant. Maar er zit een addertje onder het gras. Die nieuwe, synthetische generatie verwacht veel van organisaties en van de mensen om zich heen, dus ook van een digitale persoonlijkheid. Ze verwachten dat je maatschappelijk ook de juiste keuzes maakt. Hoe denkt je persoonlijkheid over seksuele voorkeur of over ongelijkheid tussen verschillende rassen. En wat te denken van het klimaat? Hoeveel CPU’s en GPU’s zijn er in het datacenter nodig om die digitale persoonlijkheid in leven te houden en wat is de consequentie voor het klimaat daarvan? Zo ver gaat het. Foute keuzes hierin maken en je ligt uit de vriendengroep. Dan word je gezien als de vijand. Maar met de juiste keuzes is jouw digitale persoonlijkheid onderdeel van de vriendengroep en wordt de belofte werkelijkheid. Maak daarom digitale vrienden, geen vijanden!

Digitale vriend creëren?

Wil je meer details over hoe je een digitale vriend creëert? Neem contact met mij op of lees meer over de kracht van chatbots en digitale vrienden!