Servicemanager: dé schakel tussen IT en business

/
  • LinkedIn
  • Facebook

July 11, 2023

Via een oud-collega kwam Fatih Yesir terecht bij Sogeti. Nu is hij de schakel tussen IT en Business als Servicemanager. Meer weten over zijn werk? Lees de blog verder.

Ongeveer vijf jaar geleden kwam ik bij Sogeti werken via een oud-collega die vroeg of ik open stond voor wat nieuws. Toevallig was ik aan het rondkijken voor een volgende stap en kwam dit perfect uit. Mijn eerste drie jaar bij Sogeti heb ik als PMO in verschillende projecten gewerkt. De grootste opdrachtgevers hierbij waren PostNL en Logius. Hiernaast voerde ik ook nog wat werkzaamheden uit voor kleinere opdrachtgevers. Hierdoor leerde ik veel nieuwe mensen kennen die allemaal hun eigen aanpak hadden. Na drie jaar in dienst te zijn geweest, heb ik de kans gekregen om door te groeien naar de rol van Servicemanager, wat perfect paste bij mijn interesses en vaardigheden.  

Servicemanagement als vakgebied:

Service Management heeft betrekking op het beheer van de lopende diensten bij klanten. Deze dienstverlening omvat onder andere Incident-, Change-, Problem- en Release management en alle servicesupport processen. De Service Manager zorgt ervoor dat de dienstverlening bij een klant voldoet aan de contractuele eisen zoals beschreven in onder andere de Service Level Agreement (SLA) en het Dossier Afspraken en Procedures (DAP). De Service Manager onderhoudt actief contact met de stakeholders en leveranciers. De Service Manager overlegt met de stakeholders over kosten en kwaliteit van de dienstverlening en neemt het initiatief om hierin verbeteringen aan te brengen.

In gesprek met stakeholders

Als servicemanager bij Achmea (afdeling Oudedagsvoorziening) ben ik de spil tussen de business en IT. Mijn rol vereist dat ik ervoor zorg dat diensten en producten worden afgestemd op de behoefte van de business (onze gebruikers). Ik schakel tussen de IT-teams, gebruikers en de leveranciers. Ik waarborg dat de afgesproken Sla’s met de business worden nageleefd en stuur bij waar nodig. Op basis van de gesprekken die ik voer met de business beoordeel ik of de diensten nog aansluiten op de wensen en ga ik opzoek naar verbetering. Het leuke hieraan vind ik tussen de IT en business gaan zitten en het gesprek faciliteren zodat er goed gecommuniceerd wordt.

Verschillende opdrachten, community’s & kansen als servicemanager

Bij Sogeti krijg je de kans om aan de slag te gaan bij verschillende opdrachtgevers. Dit zorgt ervoor dat je constant in aanraking komt met verschillende omgevingen, personen, wensen en dus ook uitdagingen. Hierdoor ontwikkel je jezelf en bouw je een mooie ervaring op. Sogeti staat bekend op haar cultuur: een omgeving waar iedereen zich in thuis voelt en collega’s elkaar onderling snel en makkelijk kunnen vinden. Dit zorgt ervoor dat je makkelijk in contact komt met andere servicemanagers om te brainstormen. Samenwerkingen zoals deze leiden vaak tot nieuwe ideeën en oplossingen die je vervolgens kunt toepassen bij verschillenden opdrachtgevers.

De favorieten van:

Favoriete apps: Instagram, Flitsmeister

Favoriete websites: google.nl

Favoriete gear: Air pods

Favoriete film: The Dark Knight, Heat

Favoriete eten: Sarma (gevulde wijnbladeren)

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Wil je meer weten over wat Sogeti voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met Sophie of bekijk de vacatures. 

Bekijk vacatures             Business en it bij Sogeti

Ook werken als Servicemanager?
Neem contact op met:

Sophie Ruijs

Sophie Ruijs