Hero image
  • LinkedIn
  • Facebook

July 15, 2022

Als expert op het gebied van Cloudservices en Cloud Strategie heeft Johan Flikweert van Sogeti Nederland veel ervaring opgedaan met organisaties die de reis naar de cloud benutten om versneld over te gaan op een nieuwe en meer flexibele en bovenal schaalbare IT. 

Flikweert zal de eerste zijn die toegeeft dat het moderniseren van de IT binnen een bedrijf of organisatie een struikelblok kan zijn. “Ik zie bij veel bedrijven vergelijkbare uitdagingen naar voren komen.”

Vanuit zijn jarenlange ervaring en kennis op het gebied van Cloudservices en Cloud strategie gaat Flikweert in op vijf aspecten die essentieel zijn bij de modernisering van de IT van een bedrijf:

  • Cultuur
  • DevOps Empowerment
  • Complexiteit verminderen
  • SLA 
  • Cloud Center of Enablement

Cultuur

Flikweert: “Cultuur is een van de grootste uitdagingen bij de vernieuwing van IT. Om meer inzicht en grip te krijgen op de rol van de bedrijfscultuur op IT-vernieuwing, is het nuttig om onderscheid te maken tussen bepaalde groepen medewerkers. Niet iedereen hoeft dezelfde cultuuromslag te maken. Ook moet voorkomen worden dat bepaalde rollen en functies niet worden meegenomen.”

DevOps empowerment

“DevOps en Agile werkwijzen behoren al lang niet meer alleen toe aan succesvolle startups”, meldt Flikweert. “Teams die volgens deze methoden werken, maken veel gebruik van Cloud Technologie. Het is dan ook niet vreemd dat termen als DevOps en Agile in één adem worden genoemd met programma’s en strategieën die gemaakt zijn om de voordelen van de Cloud maximaal te benutten. Het aanstellen van coaches om medewerkers te helpen de DevOps- en Agile werkwijze goed te implementeren lijkt hier direct mee te maken te hebben.”

Toch meent Flikweert dat het succes en de impact van DevOps van meer factoren afhankelijk is dan alleen van een goed en efficiënt werkend team. “Het is zaak om binnen de organisatie te analyseren wat de belangrijkste invloedsfactoren zijn, of er aanpassingen nodig zijn en zo ja, welke aanpassingen er nodig zijn. Daarbij komt dan de vraag of de DevOps-teams zelf, of wellicht hun coach, het mandaat en de verantwoordelijkheid hebben om de aanpassingen door te voeren, of dat dit elders in de organisatie ligt.”

Complexiteit verminderen

Het oppakken van innovaties en opstarten van initiatieven lijkt volgens Flikweert bij startups en scale-ups makkelijker te gaan dan bij bedrijven en organisaties met een lange historie. “Doordat bestaande organisaties geen afscheid kunnen of willen nemen van oude technologie en systemen, ontstaat vaak extra complexiteit. En dan bestaat ook het gevaar dat mensen het overzicht kwijtraken, of de vaardigheden (nog) missen die nodig zijn.” Flikweert is van mening dat het verminderen van de complexiteit bijdraagt aan het succesvol implementeren van een nieuwe digitale strategie binnen een bedrijf.

Kijk kritisch naar de SLA

“Binnen Sogeti hebben we de ervaring dat de infrastructuur op basis van Publieke Cloud Platformen een hoge beschikbaarheid kent”, aldus Flikweert. “Met standaard maatregelen komen we op een uptime van infrastructuur-services en features boven de 99,97 procent. Toch heeft de totale uptime van de infrastructuur slechts gedeeltelijk invloed op de beleving van de eindgebruiker. Onder andere de geplande onderhoudsmomenten, de duur hiervan, de communicatie en ondersteuning en de performanceverbetering van de software- beheerteams spelen hierbij een rol.”

Flikweert is van mening dat deze aspecten bij het opstellen van SLA’s voor applicaties in de Cloud nog eens tegen het licht gehouden moeten worden.

Richt een Cloud Center of Enablement (CCoE) op

Een team van experts om Cloud-technologie te implementeren wordt vaak Cloud Competence Center (CCC) genoemd, maar Flikweert geeft de voorkeur aan de term Cloud Center of Enablement (CCoE). “Zet een CCoE op om andere teamleden te begeleiden in het ontwikkelen en adopteren van nieuwe kennis rondom digitalisering met Cloud-technologie. Het CCoE-team richt zich op iedereen die hierbij betrokken is, zoals managers, juristen, inkopers, riskmanagers, architecten en bijvoorbeeld IT-servicemanagers. Doordat het CCoE standaardisatie bevordert, helpt het de organisatie om te vernieuwen, te versnellen, compliant en secure te werken.”

Naast de inhoudelijke toegevoegde waarde levert het CCoE volgens Flikweert ook een bijdrage aan het efficiëntievoordeel en de snelheidswinst. “Voorbeelden van aandachtspunten voor het CCoE zijn bijvoorbeeld het aandragen van nieuwe technologie, training, coaching en begeleiding. Vanuit die rol moet het CCoE daarom toegankelijk en zichtbaar zijn voor de andere teams. Laagdrempelige interactie bevordert de adoptie van het delen van kennis en de onderlinge interactie tussen DevOps-teams en ondersteunende rollen.”

Meer informatie

Wil je meer weten over hoe Sogeti jou kan helpen bij de digitale transformatie van jouw organisatie? Neem dan contact op of lees verder over de services die we je kunnen bieden.

Over Johan Flikweert

Johan Flikweert is bij Sogeti al vele jaren actief betrokken bij het realiseren en implementeren van innovatieve systemen. Zowel in sturende als inhoudelijke rollen. Sinds 2012 is zijn betrokkenheid vooral gericht op het ontwikkelen van Cloud-toepassingen en het uitwerken en implementeren van de Cloud-strategie bij diverse organisaties. In samenwerking met Sales, Architecten en Delivery begeleidt hij klanten in hun keuzes met betrekking tot de Cloud en zet hij zich in voor het realiseren en leveren van hoogwaardige Clouddiensten. Zijn expertise ligt op het gebied van het definiëren van IT-oplossingen voor businessuitdagingen. De blogs over digitale vernieuwing schreef Johan vanuit zijn kennis van de ontwikkelingen op het gebied van IT-technologie, zijn managementervaring en zijn belangstelling voor de dagelijkse praktijk van de IT-gebruiker.