KLM en Sogeti klantcase testautomatisering met AI in VR

Ready for take-off: KLM en Sogeti testen digitale cockpit met AI

Het vervoeren van passagiers en vracht van A naar B vergt veel voorbereidingstijd van piloten. Daarom heeft KLM een Virtuele Cockpit ontwikkeld, waar piloten kunnen trainen en oefenen. Het testen van deze Virtuele Reality Cockpit omgeving, was een uitdaging. Sogeti heeft samen met KLM een ML Agent gebouwd die geautomatiseerd deze VR Cockpit test, zodat trainingen vlekkeloos kunnen verlopen. 

Virtueel vliegen

KLM traint zijn piloten deels in virtual reality (VR). Daarvoor heeft de luchtvaartorganisatie samen met onder andere Sogeti een digitale cockpit ontwikkeld: een virtuele omgeving die tot in de puntjes overeenkomt met een echte cockpit. Met een VR-bril op, lijkt het net alsof een piloot in de cockpit zit. Ook kan hij het vliegtuig van binnen en buiten inspecteren. Dat maakt de digitale cockpit tot de ideale tool om piloten grotendeels te trainen in zowel veelvoorkomende als in zeldzame en extreme situaties.

Een cockpit heeft heel veel knoppen en procedures. Wanneer er daar één van verandert, moet de gehele digitale cockpit mee veranderen. Daarna moet gecontroleerd worden of alles in de VR-applicatie nog naar behoren werkt in verband met de hoge veiligheidsstandaarden in de luchtvaart. Dat gebeurt door middel van regressietesten.

Watch Ready for take-off: KLM en Sogeti testen digitale cockpit met AI on YouTube.

Precies zoals in de echte cockpit

Is er in de digitale cockpit iets veranderd? Voorheen moest KLM dan voor elke knop en procedure opnieuw handmatig zo’n regressietest uitvoeren. Een tijdrovende klus waarbij de mogelijkheid bestaat zaken over het hoofd te zien in de testomgeving.

Om dat te voorkomen en sneller te testen, wilde KLM de digitale cockpit geautomatiseerd gaan testen. Hoe kunnen we dat efficiënt en slim aanpakken? KLM legde deze vraag voor aan een team van VR specialisten, softwareontwikkelaars en testers van Sogeti. Tijdens een brainstormsessie kwamen zij met de unieke oplossing: gebruik de interne Artificial Intelligence-functionaliteit (AI) uit de VR-applicatie om de digitale cockpit te testen.

Werner Soeteman – Head of XR Center of Excellence & Testing, KLM
“In een pressure cooker-sessie kwamen testers en developers samen tot een unieke oplossing: gebruik de AI-robot in de VR-applicatie zelf om geautomatiseerd te testen. Een kickstart voor een superfijne samenwerking, waarbij een team van Sogetisten en KLM-medewerkers met een doeltreffende aanpak snel resultaat boekte.”

Vliegensvlug testen met AI

Vol enthousiasme ging een team van Sogetisten aan de slag. In een pressure cooking-sessie kwamen developers en engineers samen tot een baanbrekend inzicht: waarom laten we de regressietesten niet uitvoeren door de AI-functionaliteit in de VR-applicatie zelf? Zo gezegd, zo gedaan.

Sogeti ontwikkelde samen met KLM eerst een Proof-of-Concept voor de testautomatisering van de digitale cockpit. Hierbij worden regressietesten uitgevoerd door ML Agent, de AI-functionaliteit in de VR-applicatie zelf. ML Agent is onderdeel van het Unity-platform waarop de VR-applicatie gebouwd is. Voorheen werd deze AI-tool alleen gebruikt in de training zelf, bijvoorbeeld om scenario’s met andere vliegtuigen of onverwachte weersomstandigheden na te bootsen. Professionals van KLM en Sogeti trainden de AI-testfunctionaliteit samen.

Dankzij de VR-testautomatisering is het testen van de digitale cockpit veel minder arbeidsintensief. De testtool neemt de repetitieve handelingen uit handen. Daardoor houden zij tijd over voor werkzaamheden waar menselijke denkkracht vereist is. Denk aan het coachen of geven van feedback. Bovendien worden regressietesten nu veel sneller uitgevoerd. De ML Agent heeft in enkele seconden de werking van alle knoppen en procedures gecontroleerd. Daar komt bij dat de regressietesten bijzonder nauwkeurig zijn, dus elk klein foutje wordt uit de applicatie gehaald.

Joep Klein Teeselink – Senior Data Scientist Sogeti:
"Als pionier in testing zijn wij altijd op zoek naar opvallende testinnovaties. De testautomatisering van de digitale cockpit is zo’n uniek project, waar wij dan ook met veel trots en plezier aan hebben meegewerkt.”

Het Proof-of-Concept van ML Agent was een groot succes, daarom neemt KLM deze AI-testautomatisering op in de nieuwe versie van de digitale cockpit die momenteel in ontwikkeling is. Hiermee zet KLM ook stappen richting duurzamere vliegtraining. Piloten in opleiding kunnen voortaan een groot deel van hun trainingsuren virtueel, aan de grond, maken. De Virtuele Cockpit en ML Agent zorgen dus niet alleen voor een hogere kwaliteit van trainingen, maar ook nog eens enorme tijdsbesparingen. De Virtuele Cockpit en ML Agent zorgen dus onder andere voor een betere kwaliteit trainingen, toegankelijkere manier van frequent trainen, het effectief trainen van specifieke onderdelen en een tijdsbesparing! Bovendien kunnen trainingen tijdens Covid-19-uitbraken gewoon doorgaan.

Benieuwd wat testautomatisering jouw organisatie kan opleveren?

Ook een betere softwarekwaliteit door razendsnelle, foutloze regressietesten? Neem contact op met Louise Vanderfeesten of bekijk direct de expertise die Sogeti kan bieden op gebied van AI. 

AI voor jouw organisatie

KLM logo klantcase Sogeti VR AI

 

Sogeti impact bij KLM

  • Slimme ML Agent die razendsnel de Virtual Reality Cockpit test
  • Minder resources nodig bij het testen van de VR Cockpit
  • Door de ML Agent wordt er nu efficient en geautomatiseerd getest

Efficiënter worden door testautomatisering met AI?