Sogeti services artificial intelligence

Artificial Intelligence (AI)

Wat is de meerwaarde van AI voor jouw organisatie?

Lees hier alles over Artifical Intelligence en/of vraag ons naar de workshop AI in a Day.

Contact opnemen

Wat is Artificial Intelligence?

Artificial Intelligence (AI), of Kunstmatige Intelligentie (KI), is alle intelligentie die niet biologisch is. Bij AI leren machines acties en beslissingen van mensen te kopiëren. Ze redeneren logisch, begrijpen taal en leren van fouten. AI is gebaseerd op machine learning-technologie: computers die complexe algoritmes toepassen met zelflerend vermogen.

Hoe kan Artificial Intelligence je helpen?

Dienstverlening draait steeds vaker om het filteren van inzichten uit big data van sensoren en internet. Dankzij AI kunnen organisaties snel, nauwkeurig grote hoeveelheden data analyseren. Voor het doorrekenen van bijvoorbeeld hypotheekaanvragen, beantwoorden van klantvragen of interpreteren van afbeeldingen.

Kunstmatige Intelligentie (KI) voorbeelden

  • Zelfrijdende auto’s
  • Chatbots en Persoonlijke assistenten zoals Siri of Cortana
  • Beeldherkenning en interpretatie
  • Productierobots
  • Gepersonaliseerde suggesties van Netflix of Spotify
  • Predictive maintenance

Start van een AI revolutie

AI zet een industriële revolutie in gang: AI toepassingen versnellen en verbeteren werkprocessen. Ook nemen ze ons 24 uur per dag werk uit handen, waardoor we meer tijd hebben voor complexe zaken. En dankzij AI kunnen we razendsnel vragen beantwoorden en handelen op basis van inzichten uit big data.

Artificial Intelligence in verschillende vormen

AI heeft hardware en software nodig, maar is niet altijd een computer. Kunstmatige intelligentie kan uiteenlopende vormen aannemen zoals een auto, smartphone, wasmachine, robot, CRM-programma of game. Als het maar beschikt over data en zelflerend vermogen.

Voorbeelden toepassingen van Artificial Intelligence per sector

  • Retail en logistiek – robotic orderpicking
  • Healthcare – diagnose röntgenfoto’s en precisiechirurgie
  • Finance – doorrekenen hypotheekaanvragen
  • Maakindustrie – productierobots
  • Automotive ‒ zelfrijdende auto’s
  • Beveiliging – op afstand surveilleren via camera

Kunstmatige intelligentie evolueert

Momenteel neemt AI ons veel specifieke, repeterende taken uit handen. Dat stadium noemen we Narrow Intelligence. Steeds vaker lost AI complexe zaken op, sneller dan wij kunnen. Dat is het tweede stadium: General Intelligence. In het derde stadium ‘Super Intelligence’ beantwoordt AI vragen waar we zelf geen antwoord op hebben.

Gaat Artificial Intelligence ons leven veranderen?

Jazeker. Maar hoe precies, dat weten we niet. We weten wel dat AI ons meer mogelijkheden en tijd oplevert om complexe of leuke dingen te doen. Of om onze menselijke meerwaarde te gebruiken: onze emotie en onze ethische blik. Want dat is wat menselijke intelligentie onderscheidt van kunstmatige.

Beneficial Artificial Intelligence

We verwachten dat kunstmatige intelligentie in de toekomst onze intelligentie overtreft. Daar moeten we op voorbereid zijn. Daarom denken we nu al na, hoe AI ons in de toekomst zo goed mogelijk kan ondersteunen en hoe we mogelijke problemen kunnen ondervangen. Beneficial AI noemen we dat.

Meegaan in de revolutie?

De vijf grootste bedrijven ter wereld hebben het opzetten van een AI first strategie als prioriteit aangestipt. Niet voor niets, want consumenten zien AI toepassingen niet meer als iets extra’s. Ze verwachten personalized marketing, instant service, een hypotheek in een uur en zelfremmende auto’s.

Waarom Sogeti?

AI is de toekomst ‒ ook van Sogeti. Daarom hebben we een groot team AI-specialisten die zich bezighouden met het ontwikkelen van AI en met toepassingen die we niet alleen uittekenen, maar ook in de praktijk brengen. Alle technologie om bijvoorbeeld een zelfrijdende auto te maken hebben we in huis: van mechanica en electronica tot BI, embedded software, security en testen. Denk ook aan een chatbot in een website en een AI factory in een operationeel systeem.

Contact opnemen

Kan ik je helpen?

Elise Velders AI, Integration & Automation
Phone number: +31 886 606 600