Zodra ik mezelf voorstel als SAP testmanager, krijg ik vaak de vraag: waarom ben je een SAP testmanager? Wat is er zo speciaal aan SAP dat het nodig is om je hierin te specialiseren, want uiteindelijk blijft testen toch testen?

Het verschil in testen

In zekere zin hebben ze gelijk, maar het zette mij (en mijn collega's) aan het denken. Wat is er echt zo anders aan het testen in een SAP-omgeving? Ik ondervond dat het antwoord op deze vraag niet zo eenvoudig is. En mijn collega’s hadden hier ook wel iets aan toe te voegen, zoals:

  • Specialisatie in modules of applicatie gebieden
    SAP is een zeer groot ERP pakket en verdeeld in vele modules of toepassingsgebieden. Deze modules en toepassingen zijn groot en hebben verschillende capaciteiten. Specifieke module-kennis is essentieel.
  • SAP = End-to-End testen
    De integratie van de verschillende modules en applicaties is zeer belangrijk, aangezien elke activiteit in SAP over het algemeen leidt tot een verandering in het gehele proces van begin tot eind. Het begrijpen hoe standaard SAP functionaliteit integreert tussen modules en applicaties, is een groot voordeel.
  • Standaard versus maatwerk
    Binnen SAP bestaan twee soorten van ‘ontwikkeling’: het parametriseren van standaard functionaliteit en het aanpassen van functionaliteit door maatwerk. De integratie tussen deze twee vormen van ontwikkeling zijn van groot belang.
  • Wat testen versus wat niet testen
    Aangezien SAP een bewezen en standaard ERP-pakket is, is de focus op het testen van standaard SAP functionaliteit zeer beperkt. SAP en vele andere SAP-klanten over de hele wereld hebben standaard functionaliteit al uitgebreid getest. Met als resultaat Best Practice functionaliteit. Een SAP-test consultant weet wat te testen, maar ook vooral wat NIET te testen. Dit is de meest effectieve wijze met de altijd beperkte tijd om te testen.

Nieuwe methode PRACTICES

Deze inzichten, die de nodige tijd en inspanning hebben gevraagd, hebben geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe SAP testmethode.

De ontwikkelde methodiek heet 'PRACTICES', een teststrategie en -aanpak voor SAP landschappen. Het beschrijft 9 belangrijke gebieden waarmee richting wordt gegeven aan het testen van SAP. In de SAP-wereld is er meestal één gespecialiseerd team of op zijn minst één SAP specialist verantwoordelijk voor de uitvoering van het maatwerk op de onderstaande deelgebieden. Dit betekent grote kans op interpretatiefouten, waarmee dit automatisch extra aandacht vraagt tijdens het testen.

9 aandachtsgebieden

  1. Processen - Bedrijfsprocessen zijn leidend!
  2. Rapporten - Alles wat naar de klant wordt gestuurd moet 100% in orde zijn
  3. Autorisaties - Autorisaties hebben een belangrijke rol bij SAP proces afhandeling
  4. Customizing - Begrijp het beoogde systeemgedrag dat door parametrisering wordt bereikt
  5. Transporten - Een fout in een transport kan ernstige problemen veroorzaken
  6. Interfaces - Het testen van interfaces is een multidisciplinaire activiteit
  7. Conversies - Controleer (vroeg) of de processen kunnen omgaan met de geconverteerde data
  8. Enhancements (maatwerk) - Maatwerkaanpassingen vereisen extra test aandacht en inspanning
  9. Schermen - SAP schermen kunnen sterk worden gewijzigd

PRACTICES koppelt deze 9 aandachtsgebieden direct aan:

  • Kwaliteitsattributen
  • Testbasis
  • Testactiviteiten
  • Testsoort/ testvariëteiten (& omgeving)
  • Testontwerp technieken

Benieuwd naar SAP Testen en PRACTICES?

Bekijk de details van de SAP Testing Building Blocks hier of neem via onderstaande gegevens contact met ons op.

 

Kan ik je verder helpen?

Folkwin Kloezen Senior SAP Test Manager