people-aifirst.jpg

People first of AI first in testen?

De verschuiving naar een ‘AI first’ bedrijfsstrategie wordt breed uitgedragen op dit moment. Google.ai zet zich volledig in om Artificial Intelligence uit de onderzoekswereld naar toepassingen te brengen. Het Adobe Sensei platform moet foto’s bewerken geheel uit handen nemen van de mens. Hoe gaat de verhouding tussen de mens en AI dan zijn, met name in de testwereld?

People first of AI First?

 

people -ai first

Design filosofie zet de mens centraal. Producten worden immers voor ons mensen gemaakt. Uiteindelijk moeten wij blij worden van het gebruik. 'People first' lijkt daarmee tegenover 'AI first' te komen staan. Trek je dit door in softwaretesten dan gaat het om het de keuze tussen twee teststrategieën:

  • Testen met AI
  • Testen door AI

Blije eindgebruikers

Het gebruik van producten en diensten is uiteindelijk te herleiden naar personen: wij zijn de ultieme eindgebruikers! Door technologie op de eerste plaats te zetten, wordt technologie de eindgebruiker. Uiteindelijk doet technologie echter niet de investering. Een blije eindgebruiker (mens), is tevreden met zijn uitgave. Een goede manier om erachter te komen of eindgebruikers blij worden, is het uitvoeren van een goede test.

Juiste eindgebruikers?

Soms is het lastig om met een test bij de juiste eindgebruiker te komen. De eindgebruiker is eigenlijk de eerste mens die je tegenkomt in de hele productieketen. Dit kan dus iemand zijn die een machine bedient in een voedselverwerkingsfabriek. In de ultieme situatie wil je dat deze persoon blij naar huis gaat. In een volledig geautomatiseerde autofabriek echter is er geen mens die een machine bedient. De ultieme situatie hier zou dan kunnen zijn dat de eindgebruiker de bestuurder van een auto uit die fabriek is, en die wil je dan gelukkig zien.

Testen van geluk

Testen kun je doen om aan te tonen of een product gemaakt is zoals beschreven. Dat wil echter nog niet zeggen dat de eindgebruiker er blij van wordt. Een element dat gelukkig vaker wordt beschreven om te testen. De complexiteit van het concept geluk en de creativiteit die nodig is om dit te testen, maakt dat dit soort testen nog steeds door mensen worden bedacht en gedaan.

Testen met en door AI

AI kan ingezet worden ter ondersteuning van het hele testproces. Grote delen van wat we testen omvat routine en is misschien zelfs saai en repetitief werk. Ideaal om AI te laten leren en werk over te nemen. In de testwereld moet de kennis van AI dus zeker gaan groeien om het goed in te kunnen zetten. Het is het middel om meer ruimte te krijgen voor het inzetten van creativiteit, die voor de mens nodig is om te zoeken naar de juiste eindgebruiker en te testen of er een juiste mate van geluk aanwezig is in een nieuw product of dienst.

Eigenlijk had ik het net al over het testen door AI. In de hoek van 'generative design' worden producten ontworpen die wij nooit hadden bedacht en getekend, laat staan gefabriceerd. Zo kan AI in testen ervoor zorgen dat we combinaties van situaties gaan testen die wij zelf nooit zouden bedenken. Juist hiermee kan testen voorspellend worden. Dit klinkt alsof dit allemaal testen zijn op het functionele vlak. In zekere zin is dat ook zo. Het opschrijven van non-functionele eisen voor een product, maakt dat ook deze testen zijn. AI leent zich uitermate goed voor het oplossen van optimalisatieproblemen. Bijvoorbeeld het halen van performance eisen 

People first: de mens bepaalt?

Laten we vooral AI inzetten in testen, maar laten wij als mensen bepalen wáár we het inzetten. Om testen door AI uit te laten voeren, is een goede implementatie van een AI-algoritme nodig. Daarbij zijn wij als persoon ook nog steeds onmisbaar. Het testen van de gelukkige eindgebruiker wordt (gelukkig) nog niet snel overgenomen door AI.

Artificial Intelligence als technologie in testen mag van mij wel op eerste plaats worden gezet om ons te helpen veel beter te testen. Het is het middel om voorspellend te worden in kwaliteit. 
Maar mensen staan wat mij betreft echt op de eerste plaats in de testwereld. Al was het maar om uit alle mogelijke testsituaties en resultaten die AI ons voorschotelt de juiste keuzes te maken.

Benieuwd naar de mogelijkheden van AI in testen? 

In het boek ‘Testing in the Digital Age’ komen de verhouding tussen mens en AI en de vele mogelijkheden van AI uitgebreid aan bod. Bestel nu het boek via ICT Books of neem via onderstaande gegevens contact met ons op.